تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان

رنگ کاری|ترکیب رنگ ها درنقاشی ساختمان

بسم الله الرحمن الرحیم

جستجو برای آشنایی با ترکیب رنگ‌ها در رنگ کاری ساختمان شما را به اینجا کشانده است. درست آمده‌اید. در این مقاله قصد داریم آن‌چه که در این باره لازم است بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. پس همراه ما باشید.

به طور کلی افراد به ویژه آن‌هایی که در شهرهای بزرگ و پر جمعیت ساکن هستند، تمایل دارند هر از گاهی، با ایجاد تغییراتی هر چند کوچک در محیط زندگی خویش، آن را از یکنواختی بیرون بیاورند. راه‌های بسیاری برای این کار وجود دارد. یکی از راه‌های کم‌هزینه اما عالی برای ایجاد تغییر در دکوراسیون منزل، محیط کار و …، نقاشی ساختمان است.

در واقع می‌توان به راحتی و تنها با چند سطل رنگ و چند نوع قلم‌مو یا غلتک، تغییرات زیبایی در محیط به وجود آورد و از دیدن آن لذت برد. البته برای انجام این کار باید تا حدی با ترکیب رنگ‌ها آشنایی داشت، چرا که نیاز به تشخیص و انتخاب بهترین رنگ‌ها برای یک رنگ‌آمیزی مدرن و زیبا الزامی است. این الزام قاعدۀ خاصی ندارد و توجه به آن برای نقاشی ساختمان در تهران یا دیگر شهرهای بزرگ همچون نقاشی ساختمان در شهرهای کوچک است.

ترکیب رنگ‌ها در رنگ کاری ساختمان یک هنر است و یادگیری آن به شما کمک می‌کند، زیباترین رنگ‌ها را خلق نموده و در محیط زندگی خود به کار ببرید.

بیشتر بخوانیم : انتخاب رنگ برای نقاشی منزل

برای آشنایی با ترکیب رنگ‌ها، لازم است با رنگ‌های اصلی و روانشناسی رنگ ها آشنا شویم. آیا می‌دانید کدام رنگ‌ها سه رنگ اصلی به شمار می‌روند؟

رنگ‌های اصلی در نقاشی ساختمان

همان طور که می‌دانید، سه رنگ اصلی زرد، آبی و قرمز اساس و پایه تمام رنگ‌های موجود در جهان هستند. سایر رنگ‌‌ها، حتی رنگ‌هایی همچون سفید، مشکی و خاکستری را می‌توان از ترکیب این سه رنگ اصلی به وجود آورد. ترکیب رنگ‌ها در نقاشی ساختمان نیز از این قاعده پیروی می‌کند. البته اصولی ویژه برای ترکیب رنگ‌ها در رنگ کاری ساختمان وجود دارند که از آن‌ها نیز نباید چشم‌پوشی کرد.

  • چنان‌چه در نقاشی ساختمان، بخواهیم رنگ مورد نظر مقداری روشن‌تر شود، کمی رنگ سفید به آن اضافه می‌کنیم. به عنوان مثال اضافه کردن رنگ سفید به قرمز، موجب ایجاد رنگ قرمز روشن‌تری خواهد شد و اگر همچنان مقدار رنگ سفید را افزایش دهیم، در نهایت به رنگ صورتی می‌رسیم.
  • برای ایجاد رنگ‌های تیره‌تر نیز، کمی رنگ مشکی به رنگ‌های موجود اضافه می‌کنیم.
  • برای درخشان شدن رنگ، باید میزان رنگ‌دانه تیره هر رنگ را در ترکیب آن رنگ، افزایش داد. به طور کلی ترکیب درست رنگ‌ها در نقاشی ساختمان نیاز به ممارست و مهارت تجربی افراد دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود کار را به کاردان سپرده و در کنار تجربه نقاشان ساختمان سلیقه خود را لحاظ نمایید.

بیشتر بخوانیم : آموزش رنگ کاری ساختمان

رنگ‌های فرعی در نقاشی ساختمان

در علم رنگ ‌شناسی علاوه بر سه رنگ اصلی، چندین رنگ مکمل وجود دارد. رنگ‌های مکمل با ترکیب رنگ‎های اصلی به وجود می‌آیند. البته نمی‌توان به این ترکیب رنگ ساده در نقاشی ساختمان، بسنده کرد؛ بلکه باید با کم و زیاد کردن مقادیر هر کدام از رنگ‌های اصلی یا ترکیب آن‌ها با رنگ‌های مکمل، به رنگ‌هایی زیباتر و حرفه‌ای‌تر رسید.

نارنجی از ترکیب دو رنگ زرد و قرمز به دست می‌آید. این در حالی است که رنگ زیبای سبز از ترکیب زرد و آبی ایجاد می‌شود. در کنار این دو رنگ، بنفش که محبوب خانم‌ها به شمار می‌رود ترکیبی از قرمز و آبی است.

شاید به این فکر کرده باشید که در کنار این شش رنگ، بقیه رنگ‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟ در ادامه قرار است با هم از نحوه ساخت رنگ‌های ترکیبی مطلع شویم.

رنگ‌های ترکیبی در نقاشی ساختمان

می‌توان با ترکیب رنگ‌های اصلی با رنگ‌های مکمل به ترکیب‌های رنگی جالبی دست یافت. به عنوان نمونه با ترکیب دو رنگ قرمز و سبز و کم و زیاد کردن آن‌ها، می‌توان به رنگ قهوه‌ای در طیف‌های مختلف، رسید.

بیشتر بخوانیم : ریسک انتخاب رنگ متفاوت : رنگ دیوار، در منزل و حیاط

معرفی رنگ‌های گرم و سرد

رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم، رنگ‌هایی پر از شور و حرارت هستند. این رنگ‌ها به محیط گرما می‌بخشند. به کارگیری این رنگ‌ها در نقاشی ساختمان، موجب افزایش حس سر زندگی و تحرک در افراد خواهد شد. برای محیطی چون آشپزخانه این رنگ‌ها توصیه می‌شوند. قرمز، زرد، نارنجی سه رنگ گرم پر کاربرد هستند.

ساخت رنگ‌های گرم در نقاشی ساختمان

می‌توان با ترکیب رنگ‌های اصلی گرم، سایر رنگ‌های گرم را به وجود آورد. به عنوان مثال از ترکیب قرمز و زرد به رنگ نارنجی می‌رسیم که یک رنگ گرم محسوب می‌شود. همچنین می‌توان با اضافه کردن رنگ‌های گرم به رنگ‌های سرد، تناژهای گرم رنگ‌ها را ایجاد کرد؛ مانند ترکیب زرد و آبی که به ایجاد رنگ سبز منجر می‌شود.

رنگ‌های سرد

رنگ‌های سرد احساس آرامش و سکون را القا می‌کنند. این رنگ‌ها احساس سرما را در محیط به وجود می‌آورند. به همین دلیل برای نواحی گرمسیر، یا در مکان‌هایی که نیاز به احساس آرامش بیشتری وجود دارد نظیر اتاق خواب، نقاشی مدارس؛ مناسب هستند. از جمله رنگ‌های سرد در نقاشی ساختمان می‎توان به آبی در طیف‌های مختلف آن، اشاره کرد. که در محیط های دانشگاه و مراکز آموزش و یا در مجتمع های مسکونی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ایجاد رنگ‌های سرد در نقاشی ساختمان

ساخت رنگ‌های سرد با نحوۀ درست کردن رنگ‌های گرم تفاوت دارد. برای ساخت رنگ‌های سرد متفاوت، می‌توان از ترکیب رنگ سرد با یک رنگ خنثی مانند سفید استفاده کرد و با افزایش یا کاهش هر کدام از رنگ‌ها در این ترکیب، به یک طیف از رنگ مورد نظر رسید.

البته می‌توان از ترکیب رنگ سرد با دیگر رنگ‌ها، به رنگ‌های گوناگونی دست یافت و با افزایش یا کاهش رنگ در ترکیب‌های مختلف، میزان سردی رنگ را افزایش یا کاهش داد، اما به استفاده از روش اول می‌تواند بهتر باشد.

بیشتر بخوانیم: رنگ آمیزی منزل با رنگ سال ۲۰۲۱

لزوم ترکیب رنگ‌ها در نقاشی ساختمان در تهران

نقاشی ساختمان در تهران با چالش‌های خاص خود همراه است. افراد در شهرهای پرجمعیت غالبا تمایل دارند، تغییر دکوراسیون مدرن و به روزتری داشته باشند. همچنین آن‌ها عمدتا در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند. به همین دلیل فرآیند ترکیب رنگ‌ها نیاز به دقت و مهارت بیشتری دارد تا علاوه بر زیبایی، محیط دلبازتر شود. این چالش‌ها تنها برای تهران نیست و در نقاشی ساختمان در کرج و دیگر کلان‌شهرها نیز وجود دارند. به طور کلی برای ساخت بهترین رنگ‌ها باید با انواع رنگ‌های اصلی و مکمل آشنایی داشت و با کاهش یا افزایش رنگ‌دانه، رنگ‌هایی زیبا و مدرن خلق کرد. از این رو توصیه می‌شود افراد متخصص در این حوزه برای این امر استخدام شوند.

بیشتر بخوانیم: ایده رنگ آمیزی اتاق پذیرایی

رنگ کاری|ترکیب رنگ ها درنقاشی ساختمان

ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان

*****

پس از معرفی نسبی انواع رنگ‌ها، نوبت به آشنایی با دیگر ترکیب‌های مورد استفاده در نقاشی ساختمان می‌رسد. این ترکیب‌ها بسیار جذاب هستند و فهمیدن این موضوع که چگونه به دست می‌آیند، می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.

جدول انواع رنگ‌ها در نقاشی ساختمان

در جدول زیر، فرمول انواع ترکیب رنگ‌هایی که از سه رنگ اصلی به وجود می‌آیند و ترکیب آن‌ها با سایر رنگ‎های خام آورده شده است.

 

رنگ اصلی ترکیب رنگ ترکیب
سبز آبی + زرد فیلی سفید + کمی مشکی
نارنجی زرد + قرمز طوسی سیر سفید + مقدار زیاد مشکی
قهوه ای (فندقی) سبز + قرمز پرتقالی نارنجی + زرد + قرمز
بنفش آبی + قرمز قهوه ای سیر قهوه ای روشن + سیاه
آبی زنگالی آبی + سبز سرخابی آبی + قرمز
سبز روشن زرد + سبز رنگ طلایی پودر طلایی + تینر
صورتی(یاسی) سفید + قرمز رنگ نقره ای پودر نقره ای + تینر
آبی آسمانی سفید + کمی آبی زرشکی قرمز + سیاه
سفید مخصوص سقف سفید + لاجورد زیتونی (یشمی) سبز روشن + سیاه
سورمه ای آبی + سیاه شیری سفید + کمی زرد
فسفری زرد + کمی آبی لیمویی زرد + کمی سفید
استخوانی روشن سفید + کمی گِل ماش آبی نفتی آبی روشن +سیاه
کرم سفید + کمی قهوه ای زرد پررنگ زرد + کمی نارنجی
شکلاتی سفید + قهوه ای مِسی نارنجی پررنگ + کمی مشکی
گلبهی نارنجی پررنگ + سفید بادمجانی بنفش روشن + سیاه
سبز مغز پسته ای سبز تیره + کمی زرد یاسی آبی روشن + کمی قرمز
خرمایی قرمز زیاد + زرد + آبی سبز لجنی سبز چمنی + کمی سیاه
پوست پیازی قرمز+ پودرآلومینیوم نقره آبی آبی تیره + نقره ای + سبز

همچنین می توان انواع رنگ های دیگر که امروزه در نقاشی ساختمان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند به ترتیب زیر نام برد:

ایجاد رنگ‌های براق در نقاشی ساختمان

برای ایجاد رنگ‌هایی براق و درخشان مانند رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و مسی، باید ابتدا پودر این رنگ‌ها را از فروشگاه‌های رنگ ساختمانی تهیه کنید و بسته به طیف رنگی که مد نظر دارید؛ با روغن جلا مخلوط کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که به رنگ مورد نظر، دست یابید.

بیشتر بخوانیم: نقاشی ساختمان طرح کاغذ دیواری

همچنین می‌توان با اضافه کردن رنگ‌های درخشان به رنگ‌های مات، به ترکیب رنگ‌های جذاب و جدیدی رسید. به عنوان مثال با اضافه کردن رنگ نقره‌ای به آبی روشن، رنگ نقرآبی زیبایی خلق خواهد شد. بسته به خلاقیت خود، می‌توانید مقادیر رنگ‌ها را کم یا زیاد کنید و به ترکیب رنگ‌های جالبی در نقاشی ساختمان دست پیدا کنید.

قیمت رنگ کاری و رنگ آمیزی ساختمان

قیمت رنگ کاری و رنگ آمیزی ساختمان به عوامل مختلفی از جمله متراژ دیوار یا سقف و نوع رنگ مورد استفاده بستگی دارد که اتحادیه قیمت رنگ کاری و رنگ آمیزی ساختمان در سال ۹۹ را با توجه به همین مسایل مشخص کرد که این مبلغ در سال های ۱۴۰۰ ، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده. مشاورین ما در نقاشی ساختمان مخمدی آماده هستند تا با مناسبترین قیمت و بالاتریم کیفیت پروژه های شما را به سرانجام برسانند.

جمع بندی

امروزه به دلیل افزایش توجه مردم به محیط پیرامون خود، افراد با روش‌های گوناگون سعی در زیباتر کردن محیط منزل یا کار خود به ویژه در شهرهای بزرگ، دارند. یکی از این روش‌ها نقاشی ساختمان است. برای انجام درست نقاشی ساختمان، نیاز به مهارت تشخیص و ترکیب رنگ‌ها داریم. ترکیب رنگ‌ها پیش از اینکه یک کار تخصصی باشد؛ نیاز به تمرین و تجربه بالا در این زمینه دارد. از این رو اگر چه نقاشی ساختمان کار جذابی است اما نداشتن تجربه و انجام کار غیر حرفه‌ای علاوه بر هزینه و زمانی که از شما می‌گیرد، باعث ناراحتی شما می‌شود.