تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان

رنگ مناسب دانشگاه و مراکز آموزشی

رنگ مناسب دانشگاه چیست؟

آیا تا کنون وارد دانشگاهی شده اید و رنگ های روشن و متفاوت به چشمتان خورده باشد؟ کافی است یکبار وارد فضای دانشگاه شوید تا به خوبی رنگ مناسب دانشگاه را درک کنید. کاربرد علم روانشناسی رنگ ها در مکانی که محل رفت و آمد فرهیختگان علم است، می تواند زمینه ی خوبی برای افزایش یادگیری دانشجویان در کلاس درس فراهم کند.

حال آنکه استفاده از برخی رنگ ها در نقاشی دانشگاه، تمرکز را بر هم می زنند و محیطی تنش آور ایجاد می کنند. در رابطه با رنگ مناسب دانشگاه، نکاتی وجود دارد که برای بخش های مختلف دانشگاه باید در نظر گرفته شوند که در این مقاله به بررسی تک تک آنها می پردازیم.

رنگ مناسب نقاشی دانشگاه

رنگ های گرم و تأثیر آنها در نقاشی دانشگاه

حس هیجانی که از دنیای رنگ به مخاطب انتقال داده می شود، رنگ های گرم عامل آن هستند و شامل رنگ قرمز، زرد، نارنجی و طیف های مختلف از این دسته رنگ ها می باشند. مجموعه رنگ های گرم، نشاط آورند و باعث تشدید فعالیت های مغزی و احساسات مختلف در افراد می شوند و بیشتر در کنار رنگ های خنثی کاربرد دارند تا جلوه ی چشمنواز تری به آنها ببخشند.

رنگ های گرم برای رنگ آمیزی فضاهای کوچک مناسب نیستند چرا که محیط را کوچک و گرم تر از آنچه واقعیت است نشان می دهند.

 

قرمز:

یکی از سه رنگ اصلی و قدرتمند در مجموعه رنگ های گرم می باشد که با احساسات افراد ارتباط مستقیم دارد، بگونه ای که اگر با رنگ سفید ترکیب شود، احساس لطیف تری را نسبت به قرمز خالص نشان می دهد و با ترکیب رنگ مشکی، باعث تشدید احساسات قوی مثل عصبانیت می شود. قرمز به تنهایی نشانه ی تأکید است و اگر در پس زمینه ی رنگ های مختلف استفاده شود، احساس هیجان و عشق را القا می کند.

بهترین مکان: کاربرد کافه تریا و بوفه دانشگاه.

رنگ زرد:

زرد پیام آور شادی و بکار انداختن هوش افراد است و هر کجا استفاده شود، انرژی زیادی را به مخاطب القا می کند. بنابراین اگر قصد دارید فضای شاد و پر انرژی ایجاد کنید، رنگ زرد را به عنوان رنگ پایه در رنگ آمیزی بخش مورد نظر انتخاب کنید، البته توجه داشته باشید که رنگ زرد برای نشان دادن حس خطر هم کاربرد دارد، پس در استفاده از رنگ زرد با توجه به کاربری فضا و تیره تر یا روشن تر بودن رنگ دقت کنید، چراکه مفهوم مختلفی را می رسانند.

بهترین مکان: کاربرد در کارگاه های آموزشی و سالن تئاتر دانشگاه.

رنگ نارنجی:

رنگ نارنجی مهیج ترین رنگ در مجموعه ی رنگ های گرم می باشد که هارمونی زیبایی بین قرمز و زرد ایجاد می کند. این رنگ انرژی فوق العاده ی رنگ زرد  و تأکید رنگ قرمز را یکجا به مخاطب القا می کنند. رنگ نارنجی به دلیل حسی که ایجاد می کند، به عنوان رنگ غالب کمتر استفاده می شود و اغلب به عنوان تأکید و به چشم آمدن یک بخش در حجم کم، کاربرد دارد.

بهترین مکان: کاربرد در سالن های ورزشی، کافیشاپ و بوفه دانشگاه.

 

رنگ های سرد و تأثیر آنها در نقاشی دانشگاه

رنگ های سرد به مجموعه ای رنگ ها گفته می شود که حس آرامش و زندگی را به مخاطب منتقل می کنند و شامل رنگ های آبی، سبز، بنفش و ترکیبی از این رنگ ها در طیف های روشن یا تیره می شوند. به همین جهت رنگ های سرد در فضای دانشگاه که نیاز به آرامش بیشتری دارد استفاده می شود.

 

رنگ آبی:

یکی از محبوب ترین رنگ ها برای اتاق اساتیدی است که استرس ها و روزمرگی های خود را در محیطی دنج و آرام تسکین می دهند. از طرفی مخاطبان با رنگ آبی خوب ارتباط برقرار می کنند و به دلیل انتقال پیام دوستی در مکان های اجتماعی مثل دانشگاه، زیاد استفاده می شود. بهترین مکان: کاربرد در سالن های ورزشی، کلاس های دانشگاه.

رنگ سبز:

طبیعت، آرامش، زندگی و طراوت همگی در رنگ سبز خلاصه می شوند که در ترکیب با سایر رنگ ها، احساسات مختلفی را القا می کند. در استفاده از رنگ سبز در رنگ آمیزی دانشگاه دقت کند که در جای مناسب استفاده شود، چرا که سبز قدرت این را دارد که پیام های عاطفی ناخواسته و منفی را ایجاد کند. بهترین مکان: کاربرد در نمازخانه دانشگاه.

 

رنگ های خنثی و تأثیر آنها در نقاشی دانشگاه

رنگ های سفید، سیاه، خاکستری و طوسی از دسته رنگ های خنثی می باشند که با ترکیب سایر رنگ های گرم  و سرد در رنگ آمیزی فضاهای مختلف دانشگاه استفاده می شوند. از این جهت به این رنگ ها خنثی می گویند که به تنهایی هیچ حسی را ایجاد یا انتقال نمی دهند، بلکه به عنوان پس زمینه ای مناسب، جلوه ی رنگ های دیگر را بیشتر می کنند.

رنگ مناسب دانشگاه در بخش آموزش

کسانی که با دانشگاه و بخش های مختلف آن آشنا هستند، خوب می دانند که بخش آموزش دانشگاه محلی برای انجام ثبت نام های دانشجویی و برنامه ریزی های کلاس ها می باشد، بنابراین رنگ مناسب دانشگاه در بخش آموزش باید ترکیبی از رنگ های خنثی و سرد باشد تا محیطی آرامش بخش و بدون استرس برای پرسنل و مراجعین ایجاد کند.

در نظر داشته باشید که قبل از انتخاب رنگ باید به کاربری فضا و مخاطبان آن توجه کرد و رنگی بر مبنای حس و حال غالب و سلیقه ی همه ی مخاطبان را انتخاب کرد.

رنگ مناسب دانشگاه در نمازخانه

فضای معنوی نمازخانه، نشان از قداست و روحانی بودن فضا دارد که با رنگ سفید، سبز روشن و آبی فیروزه ای به خوبی عجین است. رایج ترین رنگ نمازخانه ها در محیط دانشگاه، رنگ سفید است که در انواع رنگ های پلاستیک و روغنی مات یا براق قابل مشاهده است.

ترکیب رنگ های سبز و آبی فیروزه ای در کاشی کاری ها و سجاده های نماز خانه جلوه ی بهتری دارند که در میان رنگ سفید دیوارها، معنویت فضا را بیشتر می کنند.

رنگ مناسب دانشگاه در آزمایشگاه

در محیط دانشگاه، آزمایشگاه های مختلفی نظیر فیزیک، شیمی، زیست شناسی و غیره وجود دارند که یادگیری عملی علوم در آن انجام می شود، بنابراین رنگ مناسب دانشگاه در چنین فضاهایی بهتر است ترکیبی از رنگ های گرم، سفید و آبی روشن باشد چرا که با افزایش تمرکز و اعتماد به نفس، ذهن را آماده ی کاوش و یادگیری می کند.

اما در نظر داشته باشید که استفاده از رنگ های گرم در وسعت زیاد استرس آور است و باعث می شود دانشجویان تمرکز خود را از دست بدهند.

رنگ مناسب رنگ آمیزی دانشگاه

رنگ مناسب دانشگاه در کتابخانه

در فضای کتابخانه ها، قرارگیری صدها کتاب در قفسه های چوبی، دنیایی از رنگ های تیره و روشن را ایجاد می کنند که تنها در میان دیوارهای رنگ روشن جلوه ی بیشتری دارند. اگر قصد دارید دیوارهای کتابخانه ی دانشگاه را رنگ کنید، پیشنهاد می کنیم از رنگ سفید یا کرم مات استفاده کنید تا دانشجویان در فضایی دنج و خنثی با ذهنی به دور از مشغله ها به مطالعه بپردازند.

رنگ مناسب دانشگاه در سالن اجتماعات

در رنگ آمیزی سالن اجتماعات برای استفاده از رنگ های گرم می توان بدون محدودیت عمل کرد. البته رنگ هایی که جلوه ای رسمی در فضا ایجاد کنند متداول تر هستند. هارمونی رنگ ها در سالن اجتماعات اهمیت زیادی دارد و باید با رنگ کفپوش ها، دیوارها، رنگ روکش صندلی ها و غیره همخوانی داشته باشد.

در رنگ آمیزی سالن اجتماعات با توجه به متراژ آن، از رنگ های تیره استفاده می کنند تا نور افشانی لامپ ها در سقف و جایگاه روی سن با وضوح بیشتری نمایش داده شود.

رنگ مناسب دانشگاه در کلاس های درس

کلاس درس هر چقدر روشن تر باشد و نور گیر بهتری داشته باشد، تأثیر بهتری در میزان یادگیری دارد، بنابراین قبل از رنگ آمیزی کلاس درس به برخی از ویژگی های کلاس مثل، فضا و نورگیر بودن توجه کرد. رنگ های گرم فضاهای کوچک را را دلگیرتر نشان می دهند و در عوض رنگ های سرد فضاهای کوچک را دلبازتر و بزرگ تر نشان می دهند.

رنگ مناسب دانشگاه در کلاس های سمعی بصری

اگر فضایی که از تجهیزات سمعی بصری استفاده می شود داخل کلاس درس باشد، رنگ سفید گزینه مناسبی برای افزایش تمرکز دانشجویان می باشد، اما در اتاق های مناسب سمعی بصری، کاربرد رنگ های گرم مثل قهوه ای روشن یا نسکافه ای، محیط رسمی تری ایجاد می کنند.

رنگ مناسب دانشگاه در سوله ورزشی

رنگ آمیزی سوله ورزش کمی با سایر بخش های دانشگاه فرق دارد، به طوری که براحتی می توان ترکیبی از رنگ های خالص گرم و سرد را در محیط سالن ورزشی به تصویر کشید. اغلب سوله های ورزشی با دیوارهای آجری نمایش داده می شوند و تنها می توان برای رنگ سقف و کف پوش ها تصمیم گرفت.

به رنگ های نخودی، کرم، آبی روشن و سبز روشن برای سقف ها و بخش هایی از دیوارها که قابل رنگ باشند، مناسب ترند، حال آنکه در رنگ آمیزی سکوهای تماشاچیان و رنگ کف پوش های داخل سالن می توانید از رنگ های زرد، نارنجی، آبی، سبز، قرمز، نسکافه ای و قهوه ای استفاده کنید.

رنگ مناسب دانشگاه در کافه تریا و بوفه

کافه تریا مکانی دنج برای غذا خوردن و لذت بردن از نوشیدنی ها است، بنابراین نباید تأثیر رنگ ها را در نقاشی کافه تریا دست کم گرفت. در روانشناسی  رنگ ها، طیف های مختلف رنگ های گرم نظیر رنگ زرد، قرمز و نارنجی از دسته رنگ های اشتها آور محسوب می شوند، بنابراین در نقاشی کافه تریا هر چقدر ایده و خلاقیت دارید را می توانید در بازی با رنگ های اشتها آور پیاده کنید.

 

نقاشی ساختمان محمدی با بیش از ۱۵ سال تجربه  آماده رنگ آمیزی دانشگاه ها و مراکز آموزشی میباشد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و سفارش با ما تماس بگیرید:

نقاشی ساختمان محمدی

۰۲۱۶۶۱۰۲۷۱۶

۰۹۱۲۵۶۵۹۷۶۸

۰۹۱۲۴۳۳۴۵۲۱

نقاش ساختمان حرفه ای professional house painter - professional results that get noticed