تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان

اصول نقاشی ساختمان حرفه ای

هر آنچه در مورد نقاشی ساختمان باید بدانید

نقاشی ساختمان همانند سایر کارهای حرفه ای، نیاز به تخصص و مهارت های خاص است. همواره برای دریافت نتیجه خوب از نقاشی ساختمان باید مواردی همچون سفارش کار به افراد خبره و حرفه ای، استفاده از رنگ های مرغوب و با کیفیت و زمان مناسب برای نقاشی ساختمان را در نظر گرفت. در این مقاله بر آنیم تا نکاتی در مورد اصول نقاشی ساختمان حرفه ای در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

نکات نقاشی ساختمان

تاریخچه نقاشی ساختمان

در سال ۱۳۰۰ استادان حرفه ای و نقاشان، رنگ های مورد نیاز خود را از مواد گیاهی و معدنی برای رنگ آمیزی کاخ ها و بناهای دولتی استفاده می کردند. تهیه رنگ های گیاهی با روش های سنتی و دستی انجام می گرفت. رفته رفته در سال ۱۳۱۸ رنگ سازی ایران کار خود را با تولید رنگ های روغنی شروع کرد. در پی آن شرکت ها و تولید کنندگان دیگر، رنگ های پلاستیک، لاک روی چوب، رنگ های هوا خشک و صنعتی، رنگ هایی برای تعمیر خودرو و غیره را به بازار عرضه نمودند. امروزه صنعت رزین با پیشرفت های چشمگیری در تولید انواع رزین پلی وینیل استات، رزین های الکید، آمینو رزین ها، انواع پلی استر غیر اشباع و غیره روبرو است.

 

نکات مهم برای شروع نقاشی ساختمان

اگر شما متقاضی نقاشی ساختمانتان هستید، در ابتدا بدانید کار خود را به چه کسی می سپارید؟ این روز ها همه علاقه دارند خدماتی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت دریافت نمایند.

اولین گام برای شروع یک کار رضایت بخش انتخاب استاد کاری است که بتوان با اطمینان کار را به وی سپرد، چرا که ایشان با تخصص و تجربه ای که در طی سال ها به دست آورده است می تواند با مشاهده منزل و ساختمان شما، مشاوره و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد. یک نقاش حرفه ای ساختمان روانشناسی رنگ می داند و نسبت به رنگ دکوراسیون، مبلمان و پرده ها رنگ مناسب و نوع رنگ را مشخص نماید.

مشاهده خلاقیت در نقاشی می تواند از جمله عوامل مهمی باشد که شما را مشتاق به درخواست رنگ آمیزی نو و دلنشین نماید. ایجاد ترکیب رنگ مناسب و مطابق با سلیقه مشتری، آشنایی با کنتراست رنگ ها و بکارگیری رنگ مناسب هر فضا از جمله عواملی است که هنر یک نقاش ساختمان را به شما ثابت می کند، این امر خود از جمله تبلیغات خاموش هر هنرمندی است. در این مرحله که سخت ترین مرحله برای شروع کار است باید دقت لازم را داشته باشید و کار را به کاردان بسپارید، قطعا نتیجه رضایت بخشی خواهید داشت.

انتخاب رنگ فضای داخلی

انواع رنگ نقاشی داخلی ساختمان

این روز ها استادان و نقاشان ساختمان به کمک انواع رنگ به پیشرفت های چشمگیر و ایجاد جلوه هایی بی نظیر دست یافته اند که نگاه ها از هنرنماییشان خیره می ماند. از انواع رنگی که در نمای داخلی ساختمان مورد استفاده است، می توان به رنگ های روغنی، رنگ پلاستیک، رنگ مولتی کالر، دِی کالر، مون کالر، رنگ بلکا، رنگ پتینه، رنگ آکریلیک و غیره اشاره کرد.

این رنگ ها به دو دسته ی: قابل شستشو و غیر قابل شستشو تقسیم می شوند.

به عنوان مثال: رنگ های روغنی و اکریلیک قابل شستشو هستند و رنگ های پلاستیکی غیر قابل شستشو است.

اصولا برای نقاشی داخل ساختمان، رنگ های پلاستیک برای سقف بیشتر کاربرد دارد و برای درب ها و چهارچوب درب ها و دیوارهای داخلی ساختمان از رنگ های اکریلیک و روغنی استفاده می شود.

نقاشی و رنگ آمیزی سایر بخش های ساختمان مانند: راه پله، قسمت های عمومی ساختمان و پارکینگ از رنگ بلکا، کنیتکس و یا مولتی کالر استفاده می شود. این رنگ ها در داخل ساختمان کاربرد زیادی ندارند.

رنگ های دی کالر دو نوع براق و نیمه براق دارد و از مرغوب ترین رزین های اکریلیک خالص تولید شده اند. این نوع رنگ در مقابل شستشو بسیار مقاوم بوده و برای نقاشی داخلی ساختمان های مسکونی، اداری و همچنین مراکز بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع رنگ نقاشی نمای بیرونی ساختمان

رنگ هایی که در نمای بیرونی ساختمان استفاده می شوند، باید آب گریز بوده و در برابر آفتاب و گردو غبار مقاوم و نفوذ ناپذیر باشد. از این رو رنگ های اکریلیک، رزین آکریلیک، رنگ کنیتکس، رنگ روغنی، رنگ استخری، رنگ اپوکسی و رنگ نانو به دلیل عایق بودن و کیفیت بالا در مقابل عوامل جوی برای نمای بیرونی ساختمان بکار می رود.

 

مراحل نقاشی ساختمان

اصول نقاشی ساختمان

حال برای شروع رنگ آمیزی ساختمان باید مواردی را رعایت کرد. به ترتیب در زیر به آن اشاره می کنیم.

سمباده کشی دیوار

برای اینکه نقاشی دیوار به خوبی نمایان شود و ظاهر زیبایی به خود بگیرد، سعی کنید قبل از شروع به کار سطوح افقی و عمودی را سمباده بکشید و تمام ناهمواری ها و برجستگی های زائد را حذف کنید. توجه داشته باشید بیش از حد سمباده کشیدن و یا فشار آوردن به کاغذ سمباده باعث آسیب دیدن دیوار و یا ابزار کارتان می شود. از اسفنج های مخصوص نیز می توانید برای سطوح چوبی نیز استفاده کنید.

بتونه کاری و یا پرایمر

برای اینکه نواقص دیوار برطرف شود، حتما باید از زیر کار استفاده کنید. بتونه از مواردی است که می توان ترک ها و سوراخ های موجود دردیوار را رفع کرد. در نظر داشته باشید بتونه می تواند معایبی هم داشته باشد، از جمله معایت آن می توان به جذب رطوبت رنگ و گرفتن زیبایی کار اشاره کرد. اما نگران نباشید با پرایمر های رنگی می توانید پوشش بهتری به دیوار بدهید و در نتیجه استفاده از آن، کاربرد رنگ را سه برابر کاهش می دهید. نقاشان حرفه ای ساختمان از پرایمر رنگی حتما قبل از رنگ اصلی استفاده می نمایند. سعی کنید از پرایمر های سفید استفاده نکنید، پرایمرهایی که به رنگ نهایی نزدیک تر است بهترین نتیجه را به شما خواهد داد.

رد قلم مو را از بین ببرید

نقاشان حرفه ای از نرم کننده برای از بین بدن رد قلم مو استفاده می کنند. میزان مصرف هر نوع با دستورالعمل استفاده همان رنگ می تواند باشد. با استفاده از این روش خشک شدن رنگ به آهستگی انجام می گیرد و در بعضی موارد بخواهید مجددا رنگ بزنید با مشکل مواجه نخواهید شد.

دقت در رنگ آمیزیِ مرز سقف و دیوار

ممکن است بارها با این مشکل مواجه شده باشید، در حین رنگ آمیزی دیوار، مقداری از رنگ وارد سقف می شود. پیشنهاد ما به شما این است؛ با یک پیچ گوشتی مرز دیوار و سقف را خراشیده، با این کار در صورت رنگ زدن گوشه های دیوار رنگ وارد خراش می شود و دیگر به سقف وارد نمی شود.

جلوگیری از رنگی شدن کف ساختمان

اگر می خواهید هنگام رنگ آمیزی ابزاری به کمکتان آید که رنگ را جذب نکند و رنگ بر روی آن پس از ریختن تازه نماند می توانید از پارچه های برزنت استفاده کنید. کافیست در تمام طول اتاق و موازی دیواری که رنگ می کنید قرار دهید. با این کار می توانید با خیالی آسوده حرفه ای تر عمل کنید و در آخر امر بدون نگرانی برزنت را جمع کنید.

هر قسمت اتاق را به ترتیب رنگ کنید

سعی کنید هر یک از قسمت های اتاق را کامل تمام کرده و بعد به سراغ ضلع و یا قسمت بعدی بروید. نقاشان غیر حرفه ای، فکر می کنند بهتر است ابتدا گوشه های دیوار را رنگ کنند سپس به سراغ قسمت های اصلی بروند. از این کار جدا خودداری نمایید.

قلم مو را به رنگ آغشته کنید

گاهی دیده می شوند نقاشان ساختمان رنگ اضافی قلم مو را گرفته و بعد شروع به رنگ آمیزی می کنند. در صورتی که اگر قلم مو را کاملا آغشته به رنگ نموده اید به طوری که رنگ آز آن چکه می کند، می توانید رنگ آمیزی کنید. این کار هیچ صدمه ای به کار و تخصص شما وارد نمی کند. بلکه نشان از مهارت شما در کارتان است.

قسمت های قرنیز را با چسب مخصوص بپوشانید

سعی کنید از چکیدن رنگ در گوشه های دیوار و قسمت هایی که ممکن است نمای زشتی به کارمان دهد با چسباندن چسب مخصوص جلوگیری نمایید. در آخر با برداشتن چسب ها از کیفیت رنگ آمیزی خود راضی خواهید بود. تمیزی نقاشی نهایی ساختمان و رعایت اصول حرفه ای باعث ایجاد حس اعتماد در مشتری خواهد شد.

انخاب قلمو نقاشی ساختمان

چه نوع قلم مویی استفاده کنیم؟

قلم موهای طبیعی مناسب ترین گزینه برای استفاده از رنگ های پایه حلال هستند، با وجود شکاف هایی که در دو طرف قرار دارد، آن را بخوبی بر روی رنگ نگه می دارد.

 

زمان مناسب برای نقاشی نمای بیرون ساختمان

یک نقاش حرفه ای بخوبی می داند بهترین زمان برای رنگ آمیزی نمای بیرون ساختمان فصل های گرم است. چرا که در بهار و تابستان می توان اطمینان داشت رنگ ساختمان طی دو یا سه روز کاملا خشک می شود. قبل از شروع به رنگ ساختمان از آب و هوای منطقه و شرایط جوی اطمینان حاصل نمایید، تا هزینه و زمانی را که برای این کار صرف می کنید هدر نداده باشید و در پی آن متحمل تقبل خسارت نشوید.

 

سخن آخر

نقاشی داخلی و بیرونی ساختمان می تواند سبب ایجاد حس تازگی و نویی را در زندگی ایجاد نماید. اگر اصول رنگ آمیزی و بکار گیری رنگ ها را خوب بدانید بهترین بازخورد ها را از جانب مشتریان دریافت خواهید کرد.