تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان
آگوست 9, 2022

آموزش پتینه کاری و انواع تکنیک ها

آموزش پتینه کاری

در قسمت های مختلف سایت توضیحات پتینه کاری و نمونه هایی از پتینه کاری قرار داده شده است . به منظور تکمیل موارد ذکر شده این آموزش تهیه شده است. اول از همه لازم است بدانیم پتینه روی دیوار به چه معناست. در این زمینه باید بگوییم که پتینه به معنای بازی با رنگ ها و بافت ها است اما وقتی وارد عرصه هنر می شود به معنای نقاشی به سبک قدیمی است. در واقع پتینه روی دیوار به معنای ایجاد رنگ دلخواه و تطبیق آن با طراحی خانه است که می تواند خانه را مجلل تر و در عین حال کلاسیک تر کند.

تصور اینکه بتوان با بازی با رنگ ها طرح و بافت یک شی را تغییر داد سخت است، اما در کارهای آنتیک به راحتی می توان این کار را انجام داد. ایجاد ظاهری از چرم، سنگ، آجر، گرانیت، چوب، برنز و هر فلز دیگری بر روی انواع اشیاء کاری است که در آثار عتیقه جای می گیرد. این اشیا می توانند خاطرات زیادی را برای ما زنده کنند.

 

با یادگیری چند تکنیک ساده می توانید دکوراسیون زیبایی برای دیوار اتاق خود بسازید. دیوارها یکی از موثرترین قسمت های دکوراسیون منزل هستند. زیرا رنگ آنها تاثیر زیادی در ظاهر خانه و روحیه ساکنین آن دارد. در عین حال آسیب پذیرترین سطوح خانه نیز محسوب می شوند زیرا نصب تابلوها، دیوارکوب ها، پرده های تزئینی و برخورد وسایل منزل باعث آسیب دیدن آنها می شود.

علاوه بر این، گاهی اوقات احساس می کنید که دکوراسیون منزلتان تکراری و یکنواخت شده است. در این صورت نیازی به متحمل شدن هزینه های زیادی و تعویض مبلمان منزل خود ندارید. حتی با رنگ آمیزی دیوارها به تنهایی می توانید تغییراتی باورنکردنی در دکوراسیون منزل خود ایجاد کنید.

 

  • اجرای پتینه کاری روی دیوار

باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه استفاده از پتینه دیواری و اجرای پتینه کاری روی دیوار بسیار موفق است. در واقع ایجاد نمای سنگ، آجر، گرانیت، چوب، برنز و هر فلز دیگر بر روی انواع اشیا کاری است که در آنتیک کاری انجام می شود. معمولاً اجرای پتینه کاری روی دیوار می تواند به عنوان یک مانع رطوبت نیز عمل کند. به همین دلیل امروزه در نقاشی های ساختمانی و طراحی های داخلی، رنگ های پتینی به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها در صنعت نقاشی ساختمان به شمار می روند.

 

  • آموزش تکنیک بافت برجسته در پتینه کاری

پتینه برجسته یا گچ که به پتینه خمیری نیز معروف است روشی هنری است که در دو مرحله انجام می شود. در پتینه برجسته از نوعی خمیر برای ایجاد حجم روی دیوار یا اجسام استفاده می شود. این محصول دارای رنگ و بافت خمیری بوده و خاصیت بافت و ضخامت بالایی دارد. علاوه بر این باید بگوییم که زمان خشک شدن آن چندان طولانی نیست. به همین دلیل، مجموع این ویژگی ها به هنرمندان پتینه کاری روی دیوار اجازه می دهد تا بافت ها و الگوهای دلخواه را ایجاد کنند.

 

  • آموزش تکنیک نما آجر در پتینه کاری دیوار

اصولاً استفاده از آجر در دکوراسیون منزل با وجود تنوع زیاد در بافت، رنگ و شکل می تواند در زیباسازی محیط خانه تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

  • آموزش تکنیک شابلون با متریال پتینه کاری دیوار

یکی از مزایای استفاده از شابلون برای نقاشی دیوار و پتینه کاری روی دیوار، هزینه بسیار مناسب آن است. به طور کلی شابلون ها را می توان جایگزین مناسبی برای کاغذ دیواری دانست و با استفاده از آن می توان طرح های مختلفی را روی دیوار ایجاد کرد، چیزی که با این میزان زیبایی در روش معمول نقاشی دیواری به دست نمی آید.

همچنین بخوانید: کاغذ دیواری

  • تکنیک پتینه کاری با پارچه

برای اجرای این تکنیک باید تکه های پارچه زیادی تهیه کنید و یکی از آنها را در یک زمان مچاله کرده و در مقداری رنگ فرو کنید. سپس روی دیوار ضربه بزنید. البته می توانید از تکنیک پارچه به روش دیگری نیز استفاده کنید. بدین ترتیب یک مستطیل به عرض ۱۵ سانتی متر و طول ۲۰ سانتی متر از پارچه برش بزنید. در حالی که دو انتهای پارچه را با دست گرفته اید، آنها را در جهت مخالف بچرخانید. لوله پارچه ای را به رنگ آغشته کنید و مانند غلتکی روی دیوار بکشید. هر بار که پارچه باز می شود این کار را تکرار کنید.

 

  • تکنیک پتینه کاری با اسفنج

این تکنیک یکی از ساده ترین و در عین حال زیباترین روش ها برای ایجاد طرح روی دیوار است. ابتدا زمینه دیوار را رنگ آمیزی کنید و سپس یک تکه اسفنج را به رنگ آغشته کنید و روی دیوار بکوبید. توجه داشته باشید که ابتدا اضافات رنگ را با روزنامه بگیرید و سپس شروع به رنگ آمیزی کنید.

 

  • تکنیک بافت دیوار در پتینه کاری

روش های مختلفی برای بافت دیوار وجود دارد. از جمله ترکیب پودر آرد، روغن زیتون، آب و رنگ روغن ساختمان برای به دست آوردن خمیر نسبتاً شل برای بافتن دیوار استفاده می شود. البته می توانید مقدار آب و پودر مل را تغییر دهید تا به غلظت دلخواه برسید.

 

  • تکنیک رنگرزی در پتینه کاری

این تکنیک توسط پارچه نیز اجرا می شود. اما با این تفاوت که این بار پارچه رنگ اضافی روی دیوار را به خود جذب می کند. ابتدا دیوار مورد نظر را آماده کرده و با قلم مو به صورت نیمه رقیق رنگی روی دیوار بکشید. حالا با یک پارچه نخی خشن که مچاله کرده اید روی دیوار خیس ضربه بزنید. به این ترتیب رنگ از روی دیوار پاک شده و همزمان با انتقال رنگ، نقش مچاله شده پارچه روی دیوار باقی می ماند.

 

  • تکنیک چین دادن دیوار در پتینه کاری

این روش بیشتر برای اتاق خواب مناسب است. البته باید توجه داشت که نباید اتاق را شلوغ نشان دهد. به عنوان مثال، این روش را می توان فقط برای دیوار کنار تخت استفاده کرد. ابتدا نقطه وسط دیوار را پیدا کنید سپس از هر طرف این نقطه به اندازه ۷٫۵ سانتی متر حرکت کنید. به این ترتیب اولین نوار ۱۵ سانتی متری ایجاد می شود. به این ترتیب تمام دیوار را به نوارهای ۱۵ سانتی متری تقسیم کنید.

خطوط را با استفاده از شاقول بکشید یا از نشانگرهای بزرگ استفاده کنید و تا پایین دیوار بکشید. سپس یک طرف خطوط مشخص شده را با نوار کاغذی بپوشانید تا نوار داخل نوارهایی که باید باقی بمانند گیر کند. در نهایت یکی از این قسمت ها را رنگ آمیزی کنید. همچنین می توانید الگوهایی را به صورت دایره یا مثلث از روی مقوا ببرید و بین این خطوط قرار دهید. البته توجه داشته باشید که اگر می خواهید داخل این الگوها را رنگ آمیزی کنید، باید آنها را طوری طراحی کنید که وسط آن خالی باشد.

 

  • آموزش تکنیک نما چوب در پتینه کاری

بارها در قسمت های مختلف سقف و دیوار خانه مشاهده شده است که سقف های کاذب کناف به صورت تیرهای چوبی طراحی و ساخته می شود. در این میان استفاده از رنگ های ساده سفید برای این سبک سقف های کاذب جالب به نظر نمی رسد. به همین دلیل نیاز به پتینه کاری طرح چوب برای این نوع کارها به شدت احساس می شود.

اینجاست که هنر پتینه کاری و پتینه کار روی دیوار به کمک ما می آید و با خلق اثری به نام پتینه طرح چوب، فضا را کاملا متحول می کند. به طوری که رنگ سفید ساده که هیچ گونه برجستگی برای دکوراسیون منزل  شما ندارد به بافت چوب و درخت تبدیل شده و فضای منزل شما را متفاوت تر می کند.

 

  • آموزش تکنیک ombre در پتینه دیواری

تکنیک ombre در واقع روشی برای رنگ آمیزی است که در آن یک رنگ به آرامی و به تدریج به رنگ دیگری تبدیل می شود. به طور کلی باید بگوییم که هر رنگ از طیف وسیعی از سایه های تیره تا روشن تشکیل شده است. در سبک ombre، یک رنگ از یک نقطه شروع می شود، از سایه های مختلف آن عبور می کند و به رنگ دیگری با سایه های مختلف آن رنگ ختم می شود.

 

  • آموزش تکنیک نما سنگ در پتینه دیواری

به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین روش های اجرای پتینه طرح سنگ، بسته به مهارت مجری آن، انواع و کیفیت های متفاوتی دارد. در هنر پتینه کاری روی دیوار می توان به اجرای سنگ کاری و پتینه کاری طرح سنگ ساختمان به عنوان یکی از پربارترین یا هنرمندانه ترین قسمت ها اشاره کرد.

پتینه طرح سنگ هایی مانند پتینه سنگ امپراطور، پتینه طرح مرمر، پتینه سنگ ورد، پتینه سنگ تراورتن و … هر کدام تکنیک خاص خود را دارند و فضای زیبایی را برای دکوراسیون منزل شما ایجاد خواهند کرد.

 

  • آموزش تکنیک ورق طلا در پتینه کاری دیوار

از این روش پتینه کاری روی دیوار در مصنوعات خشت، گچ، شیشه، پلی استر و چوب استفاده می شود و طبق سلیقه، کل سطح کار یا تنها بخشی از کار را نیز با ورق طلا یا نقره می پوشانند.

 

  • آموزش تکنیک بافت پتینه در پتینه کاری دیوار

اصولاً در هنر پتینه کاری روی دیوار از این تکنیک برای ایجاد نقش برجسته و ایجاد نقوش و حرکات مختلف استفاده می شود. مواد و متریال های مختلفی که استفاده می شود بسته به میزان فیزیکی و نوع دانه بندی و همچنین رنگ به ایجاد فضای متفاوت و جذاب تری در دکوراسیون منزل کمک می کند.

 

  • آموزش تکنیک طرح های لابی پتینه کاری دیواری

این تکنیک نیز از دیگر انواع پتینه کاری روی دیوار است که به کمک طرح هایی باشکوه و زیبا خلق شده و فضای لابی و منزل شما را دگرگون می کند. طراحی لابی نیز از جمله مواردی است که در تیم نقاشی محمدی اجرا  می شود.