تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان
آگوست 9, 2022

انواع رنگ های درب چوبی و قیمت آن ها

مقدمه

درب داخلی عمدتاً برای تقسیم و ایمن سازی فضای خصوصی طراحی شده است. با این حال، جدا از عملکردهای عملی، هر درب دارای عملکرد تزئینی است.زیرا رنگ درب چوبی نقش موثری در زیبایی و دکوراسیون داخلی ساختمان دارد  به همین دلیل بهتر است.

رنگ درب ها را با توجه به سلیقه افراد و طراحی داخلی منزل انتخاب نمایید. همچنین انتخاب جنس رنگ و نحوه رنگ آمیزی نیز حائز اهمیت می باشد.انتخاب رنگ درب اغلب برای کسانی که تصمیم دارند به طور مستقل طراحی خانه خود را انجام دهند یک وظیفه چالش برانگیز و عصبی است.

در این مقاله سعی داریم که رنگ کاری چوب رو کامل برای شما توضیح دهیم . برای این کار لازم که یک سری از نکات را با دقت تمام انجام دهید. حال بررسی می نماییم تا متوجه شویم برای رنگ کاری درب ها چوبی به چه چیزهایی نیاز داریم و چه کارهایی باید انجام دهیم .

انواع رنگ های درب چوبی

 رنگ سفید :

درهای سفید کاملاً با هر شرایطی مطابقت دارند و جزء کاربردی ترین رنگ ها در درب ها می باشد. مزیت قطعی رنگ سفید این است که  احساس هوایی آزاد در هر مکان را به افراد می دهد . شما نباید نگران باشید که آیا درهای سفید با کف، پنجره ها یا مبلمان هماهنگ هستند، زیرا هرگز با سایر موارد داخلی ناسازگار نخواهند بود.

درب را با  انواع روکش های سفید زیر تولید می کنند:

  • مینای سفید
  • مینای سفید با پتینه نقره ای
  • پلی پروپیلن
  • CPL سفید

رنگ تیره :

درب‌های چوبی روکش ونژ در حال حاضر توسط سازندگان برای شناسایی سایه‌های تیره مختلف از جمله شکلاتی تیره، قهوه‌ای ، قهوه‌ای تیره و سایر رنگ ها  تا رنگ مشکی استفاده می‌شود.

درهای طراحی شده با چنین سایه هایی به طور مطلوب در محیط روشن تا سفید شیری ظاهر می شوند:  هر چه کنتراست تیره و روشن قوی تری اعمال کنیم، راه حل طراحی مطلوب تری خواهیم داشت.

نصب چنین درهایی در مکان های مستطیلی و با نور ضعیف ایده خوبی نیست. درهای روکش شده ونژ نیاز به مراقبت ویژه دارند. برای مثال باید به طور مکرر تمیز شوند. در چنین سطوحی کاملاً گرد و غبار، پاشیده شدن آب و حتی آسیب های جزئی نشان  داده می شود.

رنگ پولیش :

رنگ پولیش بسیار براق است  و شیوه رنگ آمیزی آن به شکلی است که در ابتدا حدود ۱۰ لایه رنگ بر روی درب پاشیده می شود که برای براقی بیشتر درب از نمد استفاده می نماییم. در هر مرحله از نمد زنی برای از بین بردن خطوط سطح درب آن پولیش کاری می نماییم.

این کار را تا زمانی ادامه می دهیم تا سطح درب کاملا صاف، براق و بدون خطوط گردد. در حقیقت  پولیش مایعی است که بر روی سطح رنگ شده درب یا هر شی دیگری قرار می گیرد تا هرگونه خطوط اضافی بر روی جسم را از بین ببرد و سطحی صاف و براق را روی آن ایجاد نماید.

پولیش، رنگ سطح درب را به شدت براق و شیشه ای می کند و موجب زیبایی هرچه بیشتر آن می شود.درب را در برابر رطوبت نیز مقاوم می نماید.

رنگ پلی اورتان :

رنگ پلی اورتان یک محصول دو جزئی می باشد که بر پایه رزین پلی اورتان تهیه شده است. این رنگ به دلیل داشتن استقامت بسیار بالا و چسبندگی فوری، بر روی سطوح و پوشش های مختلفی  از جمله درب های چوبی دارد به  عنوان لایه نهایی استفاده می شود. این رنگ برای انواع درب های چوبی خصوصا درب سرویس بهداشتی مناسب می باشد .

همچنین دارای  مقاومت بالا در برابر انواع اشعه های نور خورشید و باران های اسیدی است که به سرعت خشک می شود در نتیجه دارای چسبندگی بالا و قابلیت اجرا به صورت مات و براق را برروی انواع درب های چوبی دارد که سبب ضد آب شدن و مقاومت آن ها نسبت به عوامل محیطی می شود.

رنگ پلی استر :

این رنگ قابلیت اجرا به شکل مات و براق را بر روی درب ها دارد و تفاوت آن با رنگ پلی اورتان در این است که مقاومت کمتری در برابر رطوبت و نور خورشید دارد و در نهایت قیمت مقرون و به صرفه ای دارد.

رنگ شفاف :

با رنگ شفاف میتوانیم سطح چوب را پوشش دهیم و طرح یا نقشی که روی چوب باشد دیده می شود که بیشتر برای درب ها و مصنوعات چوبی به صورت مات یا براق و نیمه براق استفاده می شود. رنگ های سلولزی و فوری اغلب برای پروژه های چوبی استفاده می شود.

این نوع رنگ ها تمام سطح چوب را می پوشانند و میتوانیم  رنگ چوب را تغییر دهیم که اکثرا برای مبلمان ، میز ناهار خوری و سرویس خواب و …. استفاده میشود. رنگ های روغنی از این نوع رنگ ها هستند.

رنگ چرمی :

برای این کار به تینر و براق کننده نیاز داریم ، باید از رنگی استفاده کنیم که از وسیله ی ما تیره تر باشد ، مثلا قهوه ای که نزدیک به قرمز است. حالا باید تینر و براق کننده را به میزان مساوی با رنگ ترکیب کنیم ، بعد جاهایی که نمیخواهیم رنگ شود را با چسب پوشش می دهیم .

زمانی که  هنوز سطح چوب خیس است ، یک روزنامه روی  سطح چوب  قرار می دهیم ، بعد از چند ثانیه برمیداریم و دوباره تکرار میکنیم . بعد از اینکه رنگ کاملا خشک شد چسب را باز می نماییم و برای  زببایی و براقی بیشتر دو لایه واکس میزنیم.

پرایمر :

با زدن پرایمر مقاومت چوب در برابر رطوبت بالا می رود، بیشتر برای وسایل چوبی مانند سرویس بهداشتی و حمام استفاده می شود. از این مورد بیشتر در شهرهایی که شرجی هستند و رطوبت بالایی دارند بیشتر استفاده می شود.

پرایمر را باید دو لایه بزنیم و در اخر یک سنباده نرم روی سطح چوب بکشیم تا یک دست دیده شود.

اگرچه رنگ شدن درب های ساختمان یا هر مکان دیگری یک تغییر کوچک به حساب می آید ، اما یک درب داخلی تازه رنگ شده می تواند خانه شما را کاملاً متفاوت جلوه دهدو هم چنین می تواند فضای خانه شما را به شکل باور نکردنی تغییر دهد.

با نگاهی به اطراف خانه ، ممکن است متوجه شوید که سطوح درب ها کمی متفاوت است ؛ برخی کاملاً مسطح هستند، برخی دیگر پنل بندی شده اند، در حالی که برخی دیگر دارای قالب گیری پیچیده هستند. به طور مشابه، رویکرد رنگ آمیزی این سبک های درب کمی متفاوت است.

با توجه به مطالب گفته شده شیوه های مختلف رنگ آمیزی را مورد بررسی قرار داده ایم که به شرح زیر می باشد :

  • موج نما
  • پوششی
  • White-wash
  • پتینه
  1. رنگ کاری موج نما :

در این مدل رنگ آمیزی  تمامی نقش ها، موج و رگه های موجود در چوب کاملا مشخص است. رنگ های استفاده شده  بر پایه روغن و یا آب  می باشد و همچنین بر روی روکش های چوب و یا چوب های  طبیعی قابل اجرا هستند.

  1. رنگ کاری پوششی :

یک لایه رنگ با ضخامت بالا روی درب زده خواهد شد ، به شکلی که دیگر نقش های موجود بر روی چوب مشخص نخواهد بود . لازم است بدانیم  که در اکثر مواقع  رنگ پوششی سفید یا کرم می باشد.

در این روش رنگ باید دارای ضخامت مناسبی باشد. که در اثر نازک بودن لایه رنگ سیاهی در ظاهر درب ایجاد خواهد شد .در نتیجه رنگ مورد استفاده باید  به اندازه کافی ضخامت داشته باشد،

با توجه به اینکه درب مورد نظر چندین دست رنگ می شود، در حین رنگ آمیزی و بعد از آن  نباید به حالت دون دون درآید زیرا ظاهر درب را خراب خواهد نمود.

  1.  رنگ کاری White Wash:

این رنگ آمیزی با رنگ سفید پوشیده شده است که در این حالت امواج و رگه های موجود در چوب دیده خواهد شد. این روش، بسیار مقرون و بصرفه می باشد و پوشش آن نیز بسیار نازک خواهد بود.

  1. رنگ کاری پتینه :

این حالت به همان روش white-wash است با این تفاوت که رگه ها یا شیار های موجود در چوب به رنگ طلایی یا کرم دیده خواهند شد .

برای انجام شیوه های گفته شده باید یکسری موارد آماده سازی چوب را انجام نموده تا بتوانیم رنگ مورد نظری را که می خواهیم بر روی درب چوبی ایجاد شود را داشته باشیم.

 مراحل آماده سازی چوب عبارتند از:

  1. تمیز کاری چوب
  2. بتونه کاری چوب
  3. سنباده زدن چوب
  4. رنگ کردن چوب

تمامی مراحل گفته شده باید به ترتیب  انجام شود.

زمانی که اقدام به  تمیز کاری سطح چوب می کنیم ، تمامی نقص های چوب را باید ترمیم کنیم مثل فرورفتگی ، شکاف و ….. سپس سطح چوب را به خوبی  سنباده می کشیم  تا صاف و یک دست شود. بعد از آن با یک قلمو باید بتونه کاری را انجام بدهیم ، یا به عبارت دیگر استرکشی کنیم، برای خشک شدن درب باید  یک روز کامل در همان حالت بماند.

حالا با یک قلمو شروع به رنگ زدن سطح چوب نموده و صبر می کنیم تا رنگ کاملا خشک شود ، بعد از آن دوباره  یک سنباده نرم روی سطح چوب می کشیم و لایه دیگری از رنگ را بر روی درب چوبی قرار می دهیم. پس از اینکه رنگ کاملا خشک شد ، نوبت به اسپری پلی اورتان است این کار را هم دو بار باید انجام دهیم تا درب کاملا خشک شود.