تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک در نقاشی ساختمان

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک در نقاشی ساختمان

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک در نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان یکی از نیازهای هر بنا است و رنگ ها از پرکاربرد ترین ابزار برای زیباسازی فضاها و بخش های مختلف به شمار می روند. در بین رنگ ها دو نوع روغنی و پلاستیک برای همه افراد شناخته شده هستند. هر چند رنگ های متنوع و پرکاربرد دیگری وارد این صنعت شده اند و مورد استقبال نیز قرار گرفته اند اما رنگ روغنی و پلاستیک همچنان جایگاه خود را حفظ کرده اند و به دلیل مزایایی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه این مطلب به شرح مزایا و معایب و تفاوت این دو رنگ از دیدگاه اساتید با تجربه مان در تیم نقاشی ساختمان محمدی می پردازیم تا شما را به شناخت بیشتری برسانیم.

کاربرد رنگ روغنی در نقاشی ساختمان

معمولا وقتی از رنگ روغنی صحبت به میان می آید ضد آب بودن و مقاومت بالای آن در برابر شستشو، بیشتر از هر مزیت دیگری در ذهن نقش می بندد که البته همین ویژگی بارز باعث شده همواره مورد استفاده قرار گیرد. رنگ روغنی دارای پایه ی حلال نفتی بوده  بنابراین در آب حل نمی شود و براحتی با آب قابل شستشو است. در مقابل رنگ های پلاستیکی که دارای پایه ی آبی هستند، عمدتاً مقاومت کمی در برابر آب دارند. هر چند رنگ های جدیدی مثل آکریلیک، مولتی کالر، کنیتکس و غیره ویژگی های بارزی دارند که سبب شده در نقاشی ساختمان کمتر از رنگ روغن استفاده شود، اما هنوز هم برای رنگ آمیزی فلز ها مثل چارچوب درب و پنجره و همچنین سطوح چوبی و نمای ساختمان، از رنگ روغن استفاده می شود. همچنین از رنگ روغنی  به عنوان ضد خوردگی و زنگ زدگی نیز برروی فلزات استفاده می شود.

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک در نقاشی ساختمان

انواع رنگ روغنی

رنگ روغنی در سه نوع: براق، نیمه براق و مات در بازار موجود است که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم:

  1. رنگ روغنی براق

پوشش دهی بالای این نوع رنگ روغنی یکی از ویژگی های خوب آن محسوب می شود و با حجم کمی می توانید سطح زیادی را رنگ آمیزی کنید. از رنگ روغنی براق برای ساختن بتونه هم استفاده می شود. این رنگ بیشتر برای رنگ آمیزی چارچوب درب ها، پنجره ها و سایر وسایل فلزی کاربرد دارد و به این دلیل که نور را زیاد منعکس می کند  و عیوب و ناهمواری های را آشکار می کند، برای رنگ آمیزی سقف و دیوار استفاده نمی شود. رنگ روغنی براق نسبت به رنگ های مات خیلی راحت تر تمیز می شود و ماندگاری بیشتری دارد. به طور کلی رنگ های براق، از نظر بهداشتی نسبت به رنگ های مات، بهترند.

  1. رنگ روغنی نیمه‌ براق

رنگ های روغنی نیمه براق از ترکیب رنگ روغنی براق و مات با نسبت های مشخص ساخته می شوند. می توانید براساس مقدار درخشش یا مات بودنی که انتظار دارید، این نسبت را تغییر دهید و رنگی با مقدار درخشندگی دلخواه ایجاد کنید. این نوع رنگ روغن را می توانید برای رنگ آمیزی دیوار ها استفاده کنید. زیرا هم دارای مقدار درخشندگی مناسب تری نسبت به انواع براق و مات بوده و هم ایرادات دیوار را کمتر از رنگ روغن براق نمایان می کند. رنگ روغنی نیمه براق قابلیت شستشو کامل را دارد اما تمیز کردنش نسبت به نوع براق سخت تر است. نکته مهمی که هنگام رنگ آمیزی این رنگ باید به آن دقت کنید این است که قبل از هر بار استفاده به صورت کامل رنگ را مخلوط کنید زیرا رنگ مات به دلیل چگالی بیشتر رسوب می کند.

  1. رنگ روغنی مات

 رنگ روغنی مات قیمت پایین تری نسبت به نیمه براق دارد و ایرادات دیوار را کمتر نشان می دهد. استفاده از رنگ مات به تنهایی و بدون  ترکیب با رنگ براق اجرا را سخت می کند و زمان زیادی برای رنگ آمیزی می طلبد. این رنگ نسبت به نوع براق و نیمه براق قابلیت شستشوی کمتری دارد و برای مکان هایی که باید مرتب مورد شستشو قرار گیرند مناسب نیست.

مزایای رنگ روغن

  • مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی
  • قابلیت شستشو بالا
  • از بین بردن آلودگی ها
  • دارای طیف رنگی بسیار گسترده
  • اجرای یکنواخت تمامی سطوح
  • طول عمر بالا

 

معایب رنگ روغنی

  • بوی نامطبوع
  • دیر خشک شدن رنگ روغنی نسبت به رنگ پلاستیک
  • مضر برای سلامتی و محیط زیست

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک در نقاشی ساختمان

کاربردهای رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک در نقاشی ساختمان کاربرد زیادی دارد و در دو نوع تمام پلاستیک مات و نیمه پلاستیک مات وجود دارد و تنوع رنگی فراوانی دارد.

  1. تمام پلاستیک مات

مقاومت این رنگ در مقابل آب نسبت به نیمه پلاستیک بیشتر است اما دربرابر رطوبت زیاد پایدار نیست و در بازار براحتی یافت نمی شود.

  1. نیم پلاستیک مات

این رنگ نسبت به تمام پلاستیک کاربرد بیشتری دارد و به آسانی در بازار یافت می شود و قیمت مناسب تری نسبت به تمام پلاستیک دارد.

ویژگی مهمی که معمولاً رنگ‌ها بر اساس آن دسته‌بندی می‌شوند، «نوع پایه حلال رنگ» است. رنگ پلاستیک بر پایه آب است اما رنگ روغن برای رقیق شدن به نواد نفتی نیاز دارد. رنگ پلاستیک به این دلیل که پایه حلال آبی دارد نسبت به رنگ روغن خیلی زودتر خشک می شود و مانند رنگ روغن بوی نامطبوعی ندارد و  بر خلاف رنگ روغنی به محیط زیست و سلامتی انسان آسیب نمی زند. به همین دلیل رنگ پلاستیک طرفداران زیادی دارد. از رنگ پلاستیک معمولا برای مکان های کم تردد مثل راه پله ها و همینطور سقف بیشتر استفاده می شود چون نسبت به رنگ روغنی در برابر آب مقاومت بالایی ندارد.

 

مزیت‌ رنگ پلاستیک در نقاشی ساختمان

  • نسبت به سایر رنگ ها قیمت مناسب تری دارد.
  • به دلیل مات بودن ایرادات سطوح را به خوبی می پوشاند.
  • بر پایه آب است و برای محیط زیست و سلامتی انسان مضر نیست.
  • از جمله رنگ های تنفسی به شمار می رود و جریان هوا را از خود عبور می دهد.
  • بر خلاف رنگ روغن هنگام اجرا بوی نامطبوعی ندارد.
  • قابلیت پوشش دهی بالایی دارد.
  • در مدت زمان کوتاهی قابل اجرا می باشد.
  • بعد از اجرا به سرعت خشک می شود.

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک در نقاشی ساختمان

معایب رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک مانند سایر رنگ ها در مقابل مزیت های خود معایبی نیز دارد که لازم است قبل از انتخاب این رنگ، با این معایب آشنا شوید تا تصمیم بهتری بگیرید. از معایب رنگ پلاستیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در برابر نور خورشید مقاومت پایینی دارد و تغییر رنگ می دهد.
  • برای رنگ آمیزی سطوح فلزی و چوبی مناسب نیست.
  • قابل شستشو نمی باشد و مقاومت کمی در برابر آب دارد.
  • ماندگاری کمتری نسبت به رنگ روغن دارد.
  • دراثر رطوبت پوسته پوسته می شود.
  • رطوبت و آلودگی را به خود جذب می کند.

 

در این مقاله بر آن بودیم تا شما را با مزایا و معایب و کاربردهای هر یک از رنگ های روغنی و پلاستیک آشنا نماییم. بطور کلی نمی توان گفت کدام یک بر دیگری برتری دارد. هر یک از این رنگ ها را باید با توجه به کاربردهایی که دارند برای مکان مناسب انتخاب کرد.

اگر قصد رنگ آمیزی منزل، محل کارتان را دارید و نمی دانید چه رنگی را انتخاب کنید می توانید با ما تماس بگیرید و از مشاورین ما در تیم محمدی بصورت رایگان راهنمایی بگیرید. همچنین اساتید حرفه ای ما بهترین رنگ ها  را با کیفیت بالا و تضمین اجرا به عهده می گیرند و شما را تا رسیدن به ایده آل هایتان همراهی می کنند.

 

 

جهت دریافت قیمت و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

تماس با نقاشی محمدی

نقاشی ساختمان محمدی

۰۲۱۶۶۱۰۲۷۱۶

۰۹۱۲۵۶۵۹۷۶۸

۰۹۱۲۴۳۳۴۵۲۱