تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان

پتینه کار حرفه ای

پتینه کار حرفه ای

 

تا حالا شده که در یک ساختمان مدرن یا رستوران دیواری قدیمی نظر شما را جلب کرده باشد یا مثلا یک وسیله عتیقه که قبلا در موزه دیده اید را در منزل کسی ببینید شاید برای شما کمی عجیب به نظر برسد که چطور این عتیقه را دارد اما با حرفه پتینه کاری این کار امکان پذیر است حتما براتون الان سوال شده پتینه کاری چیست ؟ در این مقاله شما دوستان با هنر یا حرفه پتینه کاری آشنا میشوید قبل از اینکه شروع کنیم باید یه توضیح کوچک درباره این حرفه به شما دوستان بدهیم .

 

 

حرفه پتینه کاری ، ریشه ای قدیمی دارد که در دهه ۱۹۲۰ میلادی در مصر باستان روی کار آمد و هم اکنون به شغل و هنری حرفه ای تبدیل شده است . پتینه کاری حرفه ای هنری است که اشیاء و سطح مانند : دیوار ها ، ظاهری شبیه به عتیقه می دهد تا به نظر برسد آن شیء یا سطح در اثر گذر زمان طولانی به این شکل در آمده است . به عبارت دیگر پتینه کاری حرفه ای هنر کهنه و قدیمی کردن وسایل است و برای ایجاد ظاهری قدیمی استفاده میشود و با استفاده از رنگ و متریال مخصوص می باشد . کهنه جلوه دادن لوازم جدید یکی از موارد پرطرفدار بین افراد است که دکور آنتیک فضای خانه را به دکوراسیون مدرن ترجیح می دهند .

کار برد پتینه کاری

همانطور که میدانید با استفاده از این هنر می توان هر وسیله ای را به شکل عتیقه و کهن در بیارید . به طور مثال در بیشتر نمایشگاه ها و موزه ها جهت نمایش دادن برخی اشیاء زیر خاکی و عتیقه ، از شیء اصلی استفاده نمی کنند . بلکه از آن ها قالب گرفته شده و با پتینه کاری روی آن توسط یک پتینه کار حرفه ای ، همانند شیء اصلی شده و به نمایش گذاشته می شود.

بیشتر بخوانیم: آموزش پتینه کاری

یا مثلا در بسیار از موارد افرادی هستند که دوست دارند بعضی از سکه ها یا مجسمه و یا لوح و ظروف قدیمی مربوط به دوره ها مختلف را در خانه های خود داشته باشند . با ساخت نمونه ای از آن عتیقه و پتینه کاری توسط یک پتینه کار حرفه ای روی آن میتوانند نمونه ای شبیه به آن را داشته باشند . باید بدونید که پتینه کاری فقط به اینجا ختم نمیشود شما میتوانید روی وسایل منزل ، دیوار ،صندلی ، کمد ، کابینت و… اجرا کنید . همانطور که میدانید این کار بسیار کار سخت و حساسی است و همنیطور به لوازم مخصوص نیاز دارد .که هر پتینه کار حرفه ای باید موارد زیر را به همراه داشته باشد:

 

  • انواع کاردک ، لیسه ، و ابزار مخمصوص جهت شکل دادن .
  • دریل با انواع پره ها جهت ترکیب نمودن مواد .
  • قلم مو ، غلطک و سینی رنگ
  • شابلون های مخصوص
  • انواع رنگ ها مانند رنگ اکریلیک ، روغنی و پلاستیک
  • خمیر مخصوص ، گج و بتونه
  • روغن مخصوصی به نام شاپون یا شاپان
  • لوازم دیگر مانند : دستکش ، برس ، چسب چوب ، پارچه ، اسفنج

و…

پتینه کار حرفه ای

تکنیک و روش های اجرای پتینه کار حرفه ای

برای اجرای پتینه روی دیوار ، روش ها و تکینک های مختلفی وجود دارد که به آن ها خواهیم پرداخت .نکته ای که باید بدانید این است که اگر بار اولی است که دارید پتینه کاری را امتحان میکنید حتما از قبل روی یک سطح دیگر تمرین کنید .در غیر اینصورت آن را به یک پتینه کار حرفه ای بسپارید.

انواع تکنیک و روش ها پتینه کاری

۱٫      پتینه کاری با ورق های زینتی (طلا ، مس ، نقره )

در روش اول همیشه باید اول ورقه های زینتی را تمیز نمود  و پس از آن ، ورقه را با قلم مو یا غلتک ، بارنگ مورد نظر به پوشانیم و کمی صبر کنیم تا خشک بشود در مرحله بعد ورق زینتی را توسط چسب چوب رقیق شده به آرامی بر روی سطح رنگ شده قرارداده و به وسیله پنبه یا با دست، به ورق فشار وارد میکنیم تا ورق چسبندگی لازم را پیداکرده و به سطح بچسبد .

 

توجه داشته باشید که ورقه ها را میتوان با فواصل دلخواه یا طبق الگویی از پیش تعیین شده روی سطح چسباند و بنا به سلیقه میتوان آنها را به صورت مسطح و یا چروک استفاده نمود . در انتها توسط یک تکه پارچه یا اسفنج، سطح کار را ماساژ داده تا اضافات ورقه ها برداشته شود. در این روش میتوان با بازی بارنگها و ورقه های زینتی، جلوهای مدرن یا قدیمی به کار بخشید . به طور مثال اگر هدفمان ایجاد کهنه کاری روی سطح باشد، برای رنگ سطح زیر میتوان از رنگ مشکی و آبی درباری استفاده نمود، سپس به همان روشی که گفته شد با استفاده از ورقه های مسی، پتینه طرح کهنه و آنتیک روی سطح ایجاد نمود.

 

۲٫       پتینه کاری به روش رنگ برداری

یکی از تکنیک هایی که در تکنیک پتینه کاری مورد استفاده قرار میگیرد، هنر رنگ برداری است. این روش همانگونه که از نامش پیداست، با برداشتن یا پاک کردن قسمتی از رنگ دیوار یا سطح کار اجرا میشود . در این روش ابتدا سطح موردنظر را رنگ کرده و قبل از اینکه که رنگ کاملاً خشک شود، با استفاده از کاردک، قسمتی از رنگها را طبق طرح موردنظرتان جدا کنید.

 

همچنین میتوان با استفاده از یکه تکه پارچه زبر که به شکل مچاله درآورده شده، به صورت ضربه ای به دیوار خیس ضربه بزنید تا قسمتی از رنگ از روی دیوار برداشته شده و خواهید دید که نتیجه کار حیرت انگیز است . در این روش در صورت استفاده از دو رنگ متضاد ، جلوه بصری فوق العاده ایی ایجاد خواهد شد. این روش برای دیوارهای قدیمی که سطح آنها قبلاً رنگ شده و از زمان آن چند سالی میگذرد، نتیجه بهتری خواهد داشت .

۳٫       پتینه کاری با اسفنج

به طورکلی استفاده از اسفنج )طبیعی( برای پتینه کاری سطوح ناهموار گزینه خوبی است. این روش، یکی از ساده ترین و درعین حال زیباترین روشهای پتینه کاری است که حتی افراد مبتدی هم میتوانند به خوبی آن را اجرا نمایند . در پتینه کاری اسفنج همانند روشهای قبلی، ابتدا باید سطح پایه را رنگ نموده و صبر کنید تا این سطح کاملا خشک شود. اگر میخواهید دیوار یا سطحی قابل شستشو داشته باشید، از رنگ روغنی جهت این منظور استفاده نمائید . سپس یک پیمانه رنگ متضاد با رنگ دیوار را با چهار پیمانه براق کننده مخلوط کنید. )اما اگر میخواهد رنگ مات یا کدر باشد، از براق کننده کمتری استفاده نمایید.(

در مرحله بعد اسفنج را مرطوب نموده و در مخلوط رنگ آماده شده فرو ببرید. سپس به طور چرخشی اسفنج را روی کل سطح بچرخانید تا ظاهری یکدست به وجود آید.

۴٫       پتینه کاری با پارچه

پتینه کاری با پارچه اصول این روش همانند پتینه کاری اسفنج است با این تفاوت که به جای اسفنج، از یک تکه پارچه مستطیلی به عرض ۲۰ و طول ۲۵ سانتیمتری استفاده میشود . در این روش دو سر پارچه را گرفته و خلاف جهت بچرخانید )حالت آبگیری لباس( و به شکل لوله درآورید. سپس آن را به رنگ آغشته کرده و بعد از خشک شدن رنگ پایه، مانند وردنه روی دیوار به حرکت درآورید و هر بار که پارچه باز شد، دوباره این کار را تکرار کنید .

 

۵٫       پتینه کاری روی چوب

خیلی از مردم فکر می کنند لوازم چوبی قدیمی، جایشان گوشه انباری یا در سطل آشغال است. درصورتیکه با پتینه کاری روی چوب و تکنیک های مربوط به آن میتوانید آن را به یک شی آنتیک و قدیمی تبدیل کنید و ازحس نوستالژیک آن لذت ببرید .

 

بیشتر بخوانیم: پتینه کار پروژه های لوکس

 

پتینه کار حرفه ای

 

روش ها پتینه کاری روی چوب

  • پتینه با جوهر رنگ
  • پتینه با رنگ های حلال در آب
  • پتینه به وسیله روغن شاپان
  • پتینه کاری با لاک الکل
  • پتینه با رنگ روغنی

 

مزایای پتینه کاری

  • نیازی به زیر ساخت ندارد
  • مقاومت بالایی دارد
  • بر روی هر سطحی قابل اجراست
  • نسبت به رنگ های دیگر جذاب تر و خاص تر است
  • نسبت به رنگ هایی مانند : مولتی کالر و بلکا ارزان تر است
  • هر طرحی که در ذهن دارید را میتوان توسط پتینه اجرا نمود

 

این هنر همانطور که مزایایی دارد معایبی هم دارد که نیاز به ذکر است

 

معایب پتینه کاری

  • به دلیل مقاوم نبودن در برابر آب برای فضاهای بیرونی مناسب نیست
  • با توجه به وجود بافت ها و ریزه کاری موجود در پتینه ، تمیز نمودن آن دشوار است.