تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان

ترموود یا ترمووال چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها دیوارپوش ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ‌ها به یک عنصر مهم و جدا نشدنی تبدیل شده اند و یکی از گزینه های برتر در کنار نقاشی ساختمان برای زیباسازی دیوارها به شمار می ‌آیند. دیوارپوش ‌ها انواع مختلفی دارند اما عنوان پرکاربردترین و محبوب‌ ترین دیوارپوش به پنل چوبی (ترموود یا ترمووال) تعلق دارد. پنل ‌های چوبی یا ترموود همانطور که از نام آن مشخص است، پنلی است که در ساخت آن از چوب استفاده شده است. این پنل ها با استفاده از یک مکانیزم حرارتی پیشرفته تولید و به بازار عرضه می شوند. اگر که به دنبال اطلاعاتی مفید درباره این نوع دیوار پوش هستید و یا به فکر انتخاب آن ها از میان چندین دیوار پوش دیگر می باشید، مطالعه ادامه مقاله به شما پیشنهاد می شود.

گروه نقاشی ساختمان محمدی در تلاش است تا در کنار خدمات نقاشی ساختمان به بهترین نحوه، اطلاعات مورد نیاز شما در رابطه با انواع متریال مورد استفاده در طراحی دکوراسیون بنا را ارائه دهد.

با معرفی ترموود که به ترمووال نیز شهرت دارد شروع می کنیم. چه پیش زمینه ای درباره این نوع دیوار پوش دارید؟ یک لحظه تمامی آن ها را به خاطر بیاورید.

ترموود یا ترمووال چیست؟

ترموود یا چوب ترمو به انواع مختلف چوب طبیعی گفته می‌ شود که بر اثر فرآیند و مکانیزیم حرارتی پیشرفته، ساختار سلولی آن دچار تغییر می گردد. این تغییر ساختار سلولی (در هم شکسته شدن ساختار سلولزی) که بدون دخیل کردن مواد شیمیایی صورت می گیرد، دوام و طول عمر بالایی را در مقایسه با دیگر چوب ها به ارمغان می آورد. به گونه ای که با گذشت زمان به مدت طولانی، شکل و رنگ خود را از دست نمی دهد و همچنان منحصر به فرد خواهد بود.

ترموود به چوب فنلاندی نیز شناخته می شود. چرا که نخستین بار این فرآیند بر روی چوب در این کشور انجام شد و پس از آن این مکانیزم تولید به کشورهایی چون کانادا و آلمان منتقل شد و توسعه یافت.

ترموود یا ترمووال

ویژگی های چوب ترموود

ترموود دارای ویژگی های منحصر به فرد است که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • مقاوم در برابر حشرات و به ویژه موریانه
  • مقاوم در برابر رطوبت آب
  • فاقد صمغ
  • مقاوم در برابر دماهای مختلف
  • عدم تغییر ابعاد چوب به دلیل تعادل رطوبتی
  • عایق گرما
  • مقاوم در برابر پوسیدگی

کاربردهای چوب ترموود

چوب ترموود یا ترمووال به دلیل برخورداری از خصوصیات و ویژگی ‌های خاصی که در بخش قبلی به آن ها اشاره شد نظیر مقاومت در برابر حشرات و رطوبت در حوزه معماری و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ‌ها به یک عنصر اصلی تبدیل شده و جزو پرطرفدارترین دیوارپوش ‌ها به شمار آید.

از مهم ترین کاربردهای ترموود می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد نمای بیرونی ساختمان
  • کف پوش بخش داخلی
  • دیوارپوش (در ساخت تی وی وال نیز می توان از آن بهره برد)
  • کف پوش فضای باز ویلا (نظیر بخش کناری استخر)
  • استفاده به عنوان کف پوش در پارک
  • ساخت روف گاردن
  • طراحی پله و نرده
  • ساخت لوور
  • قرنیز
  • ساخت آلاچیق
  • پرگولا
  • ساخت درب و پنجره

باید خاطر نشان کرد برای ساختمان ‌هایی که دکوراسیون لوکس و مدرن دارند ترموود یا ترمووال ها می ‌تواند بهترین گزینه باشد. زیرا به راحتی با این نوع دکوراسیون ‌ها همخوانی دارند. ترمووال ‌ها را در منازل مسکونی همانطور که اشاره شد، اغلب می ‌توان در فضاهایی همچون دیوار پشت تلویزیون، دیوارهای سرویس بهداشتی، پشت تخت خواب، شومینه و دیوارهایی که قابل استفاده نیستند به کار برد. هم چنین برای زیباسازی دیوارهای سالن‌ های کنفرانس و ادارات و حتی مغازه ‌ها نیز ترمووال ‌ها کاربرد دارند.

در واقع از میان دیوارپوش ‌ها، دیوارپوش ترموود را می توان زیباترین و مقاوم ‌ترین دیوارپوش دانست که توانسته است جایگزین مناسبی برای مصالح ساختمانی سنگین و گران قیمت باشد.

آیا با دیوار پوش یا پنل چوبی( ترمووال) خانه زیبا می‌شود؟

پاسخ به این سوال قطعا بله است. البته که به کارگیری پنل چوبی ترموود برای دیوار (ترمووال) یا برای کف به عنوان کف پوش سلیقه ای است اما به طور کلی و در کنار دیگر المان ها ترکیب و طرح جالب و چشم نوازی ایجاد خواهد کرد.

این پنل ها به دلیل طبیعی بودن حس تازگی به محیط می بخشند. از این رو برای دوستداران طبیعت گزینه مناسبی است. علاوه بر این می توانند عیوب موجود در دیوار را بپوشانند. همین امر در زیباتر شدن خانه تاثیر بسزایی می گذارد.

در کنار این دو موضوع تنوع در طرح و رنگ آن را برای به کارگیری در سبک های مختلف طراحی داخلی ساختمان نظیر سبک مدرن و کلاسیک مناسب کرده است.

پس از پاسخ به این سوال نوبت به بیان نکات مهمی که در خرید پنل چوبی باید لحاظ شوند می رسد. این نکات را به خاطر داشته باشید.

ترموود یا ترمووال

 

نکات مهم در خرید پنل چوبی(ترموود یا ترمووال)

اگر قصد خرید پنل چوبی ترموود برای استفاده به عنوان دیوار پوش یا کف پوش را دارید، نیاز است پیش از آن نکاتی را مد نظر قرار دهید. این نکات عبارتند از:

  • انتخاب وارد کننده یا تولید کننده معتبر پنل چوبی

امروزه افراد بسیاری در این حوزه مشغول به کار هستند. قطعا تمامی آن ها پنل های باکیفیت ارائه نمی دهند. از این رو در وهله اول بهتر است یک تولید کننده یا وارد کننده معتبر پیدا کنید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که همواره پنل با کیفیت همراه با ضمانت تهیه نمایید. به کارگیری پنل‌های چوبی بی کیفیت می‌تواند با وارد نمودن آسیب‌هایی ساختمان شما را متحمل خساراتی کند.

  • توجه ویژه به جنس چوب

توجه به جنس چوب ترموود یکی از مهم ترین نکاتی است که می ‌بایست در هنگام خرید به آن توجه کرد. برای آن که متوجه شوید ترموودها از نظر کیفیت در چه سطحی قرار دارند کافی است ویژگی‌ های ظاهری آن را مورد بررسی قرار دهید. زمانی می ‌توان گفت ترموود از کیفیت خوبی برخوردار نیست که از نظر ظاهری رنگ یکنواخت و یکسانی نداشته و بر روی سطح آن ترک و پوسیدگی وجود داشته باشد.

اما پنل ‌های چوبی با کیفیت و مرغوب به گونه ‌ای تولید می ‌شوند که مقاومت خوبی در برابر شرایط محیطی و رطوبت از خود نشان دهند و زیبایی و کیفیت آن تحت تاثیر عواملی همچون بارندگی و نور خورشید قرار نگیرد. از نظر قیمتی نیز ترموودها با توجه به فرآیند ترمو کردن و نوع چوب اولیه دارای قیمت ‌های متفاوتی هستند. به طوری که در بازار برای خرید ترمو چوب ‌های فنلاندی می ‌بایست هزینه ‌ی بیشتری را نسبت به سایر تومو چوب ‌ها پرداخت کرد.

  • توجه به فاکتورهایی چون ضخامت پروفیل، تنوع و تراکم

برای آن که ترموود مناسبی را انتخاب و خریداری کنید نیاز است تا به هنگام خرید فاکتورهایی همچون ضخامت پروفیل، تنوع پروفیل و تراکم ترموود را مد نظر قرار دهید. در خصوص ضخامت پروفیل باید گفت ترموود استاندارد از ضخامت پروفیل دو سانتی متری برخوردار است. از این رو ترموودهایی با ضخامت پروفیل خیلی زیاد و یا کمتر از ۲ سانتی متر گزینه خوبی برای دیوارپوش نمی ‌باشد.

تنوع پروفیل را می‌ توان به عنوان یکی دیگر از مهم ترین نکات در خرید پنل چوبی بیان کرد. به طور کلی گفته می ‌شود زمانی ترموود از کیفیت خوبی برخوردار است که تنوع بالایی در پروفیل داشته باشد.

همانطور که در بخش‌ های قبلی به آن اشاره شد، ترموودها در مقایسه با سایر چوب ‌ها دارای مقاومت بالایی هستند. از طرف دیگر تراکم ترموود با مقاومت آن رابطه ‌ی مستقیمی دارد. به طوری که هر چه تراکم آن بالاتر باشد ترموود مقاومت بسیاری خواهد داشت. بنابراین حتما به تراکم ترموود انتخابی توجه داشته باشید. هم چنین ناگفته نماند خرید از برندهای مطرح و معتبر پنل ‌های چوبی باعث می ‌شود تا با خیالی آسوده و مطمئن ترموود مورد نظر خود را با کیفیت مرغوبی خریداری کنید.

نتیجه گیری

به طور کلی دیوارپوش ‌ها انواعی دارند که پنل ‌های چوبی یا ترموود نسبت به سایر دیوارپوش‌ ها طرفداران بسیاری دارند. ترموودها به دلیل دارا بودن ویژگی ‌هایی همچون مقاوم بودن در برابر موریانه ‌ها و دیگر حشرات، رطوبت، نفوذ آب، استحکام و ماندگاری بالا، مقرون به صرفه بودن، سبک و کم وزن بودن، قابلیت بازیافت و عدم استفاده از مواد شیمیایی در مراحل ساخت مورد توجه بسیاری در صنعت ساختمان سازی قرار گرفته است. از این رو در سازه های مختلفی همچون آلاچیق، روف گاردن، کف پوش و دیوارپوش‌ مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله از مقالات سایت نقاشی ساختمان محمدی سعی کردیم با ارائه مطالبی در خصوص ترموود و بررسی نکاتی در خصوص خرید این نوع پنل چوبی انتخاب و امر خرید را برایتان آسان کنیم.