تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان

انواع رنگ نما ساختمان از لحاظ کیفیت و اجرا

بسم الله الرحمن الرحیم

انواع رنگ نما ساختمان از لحاظ کیفیت و اجرا

رنگ نما

یکی از مهمترین فاکتورهایی که بر روی جلوه و نمای ظاهری ساختمان تاثیر بسزایی دارد، رنگ نما یا نقاشی نمای ساختمان است. در واقع زمانی می‌ توان نمای خاص و جذابی را به ساختمان بخشید که علاوه بر معماری آن، رنگ‌ های متنوعی متناسب با سایر اجزای ساختمان بر روی بدنه به کار گرفته شود. همانطور که می ‌دانید نمای اغلب ساختمان ‌‌ها با گذشت زمان بر اثر آلودگی هوا، باران و نور خورشید از بین می ‌رود که می ‌بایست عملیات نوسازی و یا بازسازی بر روی آن ها انجام گردد.
این در حالی است که رنگ نمای ساختمان در کنار آن که نمای بیرونی شیک و منحصر به فردی به ساختمان هدیه می ‌کند، می ‌تواند به عنوان یک عایق به منظور جلوگیری از بروز مشکلات و آسیب ‌های ناشی از عوامل خارجی برای نمای ساختمان عمل کند.
از طرف دیگر ارزش ساختمان با نمای ظاهری آن رابطه مستقیمی دارد. به طوری که هر چه ظاهر ساختمان بدون نقص و آسیب باشد، ارزش آن نیز به همان میزان تعیین می گردد. در ادامه قصد داریم تا مطالبی را در خصوص انواع رنگ نما یا نقاشی نما ساختمان از نظر کیفیت و اجرا در اختیارتان قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

رنگ نما چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت، رنگ نما رنگی است که علاوه بر آن که جنبه محافظتی دارد می ‌توان از آن به عنوان یک لایه تزئینی بر روی نمای ساختمان استفاده کرد. باید خاطر نشان کرد رنگ نمای ساختمان به گونه ‌ای ساخته می ‌شود که بتواند در برابر تمامی عوامل محیطی استحکام و مقاومت خوبی از خود نشان دهد.
بنابراین برای محافظت از نمای ساختمان از آسیب عواملی همچون آتش سوزی، نور خورشید و شرایط آب و هوایی کافی است نمای بیرونی ساختمان را با رنگ نما پوشش داد. رنگ نما همانند سایر رنگ ‌هایی که در صنعت ساخت و ساز به کار گرفته می ‌شوند انواعی دارد که در ادامه به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت.

 

رنگ نما
بیشتر بخوانیم: رنگ کاری | ترکیب رنگ ها د رنقاشی ساختمان

رنگ نمای باکیفیت ساختمان چه ویژگی ‌هایی دارد؟

پس از آن که به سوال “رنگ نما چیست؟” پاسخ دادیم، در این بخش می ‌خواهیم ویژگی ‌های یک رنگ نمای با کیفیت را برای نمای بیرونی ساختمان بررسی کنیم. زمانی می ‌توان گفت یک رنگ نما با کیفیت و مناسب است که بتواند در بدترین شرایط جوی و آب و هوایی دوام بیاورد و پایداری خوبی در برابر باران ‌های اسیدی و شدید داشته باشد.
قابلیت شستشوی آسان را می ‌توان به عنوان یک ویژگی اصلی برای رنگ نمای باکیفیت ساختمانی معرفی نمود. این در حالی است که نمای بیرونی ساختمان بیشترین تماس را با آلاینده‌ها و گرد و غبار موجود در هوا دارد به گونه ‌ای که به راحتی بر روی آن می ‌نشیند. از این رو هنگامی که از رنگ نمای باکیفیتی بر روی بدنه سازه استفاده می ‌شود، می ‌توان با خیالی آسوده نمای ساختمان را شستشو داد و از آلودگی ‌ها پاک نمود.
برخورداری از خاصیت کشسانی از دیگر ویژگی ‌های یک رنگ نمای باکیفیت به شمار می ‌آید. این خاصیت باعث می ‌شود تا پس از مدتی رنگ نما بر اثر ترک خوردگی ساختمان از هم فرو نپاشد و انعطاف پذیری خوبی از خود نشان دهد.

رنگ نما
مقاومت بالا در برابر گرمای طاقت فرسا و سرمای شدید و هم چنین غیر قابل اشتعال بودن را می ‎توان به عنوان مشخصه ‌های یک رنگ نمای مناسب و با کیفیت عالی بیان نمود. طول عمر رنگ نما بین ۱۵ تا ۲۰ سال می ‌باشد. از این رو اگر ماندگاری یک رنگ نما کمتر از ۱۵ سال باشد، می ‎توان نتیجه گرفت که از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده است.
رنگ نمای ساختمان با خاصیت کلین سلف و یا پوست اندازی ساخته و به بازار عرضه می ‌شود. زمانی که رنگ نما بر روی بدنه سازه قرار می ‌گیرد، قریب به ۱۰۰۰ میکرون ضخامت دارد و می ‌بایست هر ساله برای محافظت از نمای ساختمان در برابر شرایط جوی بین ۲۰ تا ۵۰ میکرون از ضخامت آن کاسته شود.
بنابراین خاصیت پوست اندازی یک رنگ نمای با کیفیت ساختمانی شرایطی را فراهم می کند تا بر روی نمای ظاهری ساختمان همیشه یک لایه تازه و بی نقص از رنگ نما قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانیم: رنگ نما چیست؟

رنگ نما

انواع رنگ نمای ( نقاشی نما) ساختمان از نظر کیفیت و اجرا

همانطور که در بخش ‌های قبلی گفته شد، رنگ نمای ساختمان انواعی دارد که هر کدام از ویژگی ‌های خاصی برخوردارند. در این بخش قصد داریم تا چند نمونه از انواع نقاشی نما ساختمان را از نظر کیفیت و اجرا مورد بررسی قرار دهیم.

رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک به دلیل بالا بودن کیفیت آن در مقایسه با انواع دیگر رنگ نما به عنوان بهترین رنگ نما ساختمان در میان پیمانکاران شناخته می ‌شود. از ویژگی ‌های رنگ اکریلیک می ‌توان به انعطاف پذیری بالا، قابلیت اجرای آسان و مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد.
هم چنین به دلیل چسبندگی این نوع رنگ بر روی سطوح، قابلیت نفوذ سیالات به نمای ساختمان کاهش می ‌یابد. درخشندگی فوق العاده رنگ اکریلیک در کنار پوشش دهی عالی، ضد آب و مقاومت در برابر فرسایش و رطوبت باعث می ‌شود تا بسیاری از این نوع رنگ برای نمای بیرونی ساختمان استفاده کنند.

رنگ نمای سیلیکون

از دیگر انواع رنگ نمای ساختمان که از نظر کیفیت و اجرا بهترین عملکرد را از خود نشان می ‌دهد، رنگ نمای سیلیکون نام دارد. رطوبت ناشی از باران را جذب نمی‌ کند و همین مسئله به عنوان اصلی ‌ترین ویژگی این نوع رنگ مطرح می ‌شود. از طرفی سیالات را به خوبی دفع کرده و از نفوذ آنها جلوگیری می‌ کند. رنگ سیلوکسان، سیلان و ارگانو سیلیکون از نمونه ‌های رنگ نمای سیلیکون به شمار می‌آید.

رنگ اپوکسی

از جمله رنگ ‌هایی که علاوه بر نقاشی نما ساختمان در ادارات و کفپوش منازل و فعالیت ‌های صنعتی کاربرد دارد، رنگ اپوکسی است. رنگ اپوکسی از قابلیت چسبندگی فوق العاده بالایی برخوردار است و مقاومت قابل قبولی در مقابل آلودگی هوا، اشعه ‌های رادیو اکتیو، مواد شیمیایی، رطوبت و غیره دارد. قابلیت شستشو با آب و نظافت آسان آن موجب می‌شود تا رنگ اپوکسی به عنوان یک لایه محافظ از کثیف شدن و زرد شدن نمای بیرونی ساختمان جلوگیری کند.

رنگ وینیل

عنوان پایدارترین و بی ضررترین رنگ برای نمای ساختمان به رنگ وینیل تعلق دارد. رنگ وینیل به دلیل آن که بر پایه آب ساخته می ‌شود، علاوه بر نمای ساختمان با محیط زیست نیز سازگاری دارد . قابلیت اجرا و خشک شدن در کوتاه ترین زمان از دیگر ویژگی ‌های رنگ وینیل به شمار می ‌آید. هم چنین آلودگی ‌ها و گرد و غبار را می ‌توان به راحتی پاک نمود و نمای ساختمان را نیز تمیز کرد.

رنگ کنیتکس

از دیگر رنگ ‌هایی که بر پایه آب و روغنی ساخته می‌ شود، می ‌توان به رنگ کنیتکس اشاره کرد. رنگ کنیتکس به دلیل طول عمر و دوام بالا و هم چنین مقاوم در برابر رطوبت در صنعت ساخت و ساز مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. باید خاطر نشان کرد نوع روغنی رنگ کنیتکس به عنوان مناسب‌ترین رنگ برای نمای ساختمان و رنگ آمیزی سایر سطوح خارجی آن شناخته می ‌شود.
تمامی انواع رنگ ویژگی های منحصر  به فردی دارند که هر یک از آن ها را برای مکان و کاربرد ویژه ای مناسب کرده است. رنگ نما و نقاشی ساختمان یک کار تخصصی است چرا که می بایست با روانشناسی رنگ ها آشنا بود. علاوه بر آن به آماده سازی سطح اشراف داشت و بتوان زیر سازی مناسب را بر اساس نوع رنگ انجام داد. گروه نقاشی محمدی با چندین سال سابقه در این حوزه و برخورداری از کادر مجرب می تواند به شما در این امر یاری نماید و کار نقاشی ساختمان را به بهترین نحوه برایتان انجام دهد.

رنگ نما

جمع بندی

به طور کلی بخش مهمی از زیبایی نمای ساختمان را رنگ نمای بیرونی آن تشکیل می ‌دهد. از طرف دیگر نمای خارجی ساختمان پس از مدتی تحت تاثیر شرایط جوی، آلودگی هوا و گرد و غبار و باران ‌های اسیدی قرار می ‌گیرد و آسیب می بیند. از این رو رنگ نما به دلیل قابلیت‌ های منحصر به فردی که دارد می ‌تواند علاوه بر آن که جلوه خاص و زیبایی را به ساختمان هدیه می ‌دهد، به عنوان یک لایه محافظتی در برابر عوامل محیطی استفاده شود. رنگ نماها انواعی دارند که هر کدام از آنها از ویژگی ‌هایی برخوردارند که ما در این مقاله به آن ها اشاره کردیم.