تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان

اصول و انواع قاب بندی دیوار

طراحی و زیباسازی دیوار یکی از دغدغه ‌های اصلی افرادی است که می‌ خواهند با کمترین هزینه زیبایی خاص و چشم نوازی را در محیط مورد نظر خود ایجاد کنند. امروزه روش ‌ها و تکنیک ‌های مختلفی وارد بازار شده است که هر یک مطابق با سلیقه مشتری در فضای مختلف قابل اجرا هستند. اما قاب بندی دیوار ساده‌ ترین روشی است که به واسطه ‌ی آن تمامی اشیاء و لوازم دکوارتیو همچون نقاشی دیواری، آینه کاری، کاغذ دیواری و پتینه کاری جلوه و نمای شیک و جذابی را به پیرامون خود هدیه می‌دهند.

قاب بندی دیوار

این در حالی است که قاب بندی دیوار را می ‌توان برای تمامی فضاهای تجاری، مسکونی، اداری و … مطابق با دکوراسیون داخلی و هم چنین نظر و سلیقه ‌ی کارفرما در طرح‌ ها و سبک‌ های مختلف اجرا و پیاده سازی کرد. اگر شما هم می ‌خواهید بدون استفاده از مدل‌ ها و تکنیک ‌های شلوغ زیباسازی دیوارها را انجام دهید، پیشنهاد می ‌کنیم تا انتهای این مقاله از سایت نقاشی محمدی همراه ما باشید. در ادامه قصد داریم تا مطالبی را در خصوص اصول و انواع قاب بندی دیوار در اختیارتان قرار دهیم.

بیشتر بخوانیم: دیوارپوش چیست؟

قاب بندی دیوار چیست؟

قاب بندی دیوار عملیاتی است که طی آن بر روی سطح دیوار چهارچوب و کادربندی با ابعاد مختلف اجرا می ‌شود. باید خاطر نشان کرد قاب بندی ممکن است کل سطح دیوار را پوشش دهد و یا براساس سلیقه مشتری و فضای دیوار چند قاب را با چیدمان ‌های متفاوت به حالت مستطیلی و یا مربعی شکل در کنار یکدیگر قرار داد.

اجرا قاب بندی بر روی دیوار باعث می ‌شود تا علاوه بر زیباسازی دیوارها و ایجاد یک فضای دلنشین بتوان تمامی نقص ‌ها و یا خرابی ‌هایی که بر روی سطح دیوار وجود دارد به واسطه ‌ی آن به خوبی از بین برد. گفته شده برای انتخاب اندازه ‌ی قاب ‌ها نیاز است وسعت و ارتفاع دیوار مورد نظر به خوبی محاسبه شود. پس از آن می ‌بایست تعداد و نحوه چیدمان را مطابق با فضای دیوار و هم چنین نظر کارفرما مشخص و سپس اجرا نمود.

مزایای قاب بندی دیوار

پس از آن که در خصوص قاب بندی دیوار صحبت کردیم، در این بخش می ‌خواهیم مزیت ‌های این روش ساده را برشماریم. اگر می ‌خواهید فضایی را در منزل و یا محل کار به نقاشی، آیینه کاری، تابلو و پتینه و غیره اختصاص دهید، می ‌توانید از قاب بندی دیوار استفاده کنید. با اجرای این روش شما می ‌توانید یک فضای اختصاصی را برای لوازم ‌های دکوراتیو خود داشته باشید.

بسیاری از افراد برای زیباسازی دیوار محیط مورد نظر خود به دنبال روشی هستند که بتوانند بدون استفاده از رنگ ‌های مختلف و تکنیک ‌های شلوغ فضای شیک و جذابی را ایجاد کنند. به همین منظور قاب بندی از ساده‌ترین روش ‌هایی است که می‌توان به واسطۀ آن تزئین دیوار را انجام داد. هم چنین از دیگر مزایای قاب بندی دیوار می ‌توان به بزرگ نمودن و مرتفع سازی محیط ‌هایی با ابعاد کوچک اشاره کرد. به عبارت دیگر با استفاده از این روش می ‌توان فضای کوچکی را به فضایی بزرگ و مرتفع تبدیل نمود.

قاب بندی دیوار

اصول و انواع قاب بندی دیوار

همانطور که در بخش ‌های قبلی گفته شد، برای زیباسازی دیوار فضاهای مختلف همچون اتاق خواب، پذیرایی و غیره می ‌توان روش قاب بندی دیوار را اجرا نمود. البته ناگفته نماند قاب بندی دیوار همانند سایر روش‌ ها انواعی دارد. به طور کلی انواع قاب بندی دیوار به ۳ دسته قاب بندی دیوار کلاسیک، نئو کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می‌شود.

قاب بندی دیوار کلاسیک

هنوز هم سبک کلاسیک طرفداران خاص خود را دارد. این در حالی است که در چندین سال اخیر در خانه ‌هایی با دکوراسیون کلاسیک، افراد برای مجلل شدن فضا از قاب بندی دیوار کلاسیک بهره می‌ گرفتند. امروزه نیز قاب بندی کلاسیک برای دیوار به صورت حرفه ‌ای تر و در مدل ‌هایی به روزتر اجرا می‌شود. برای قاب بندی کلاسیک اغلب از مدل‌ های ابزار پیش ساخته با جزئیات پر کار و شلوغ و هم چنین نقش نگارهایی به رنگ طلایی استفاده می ‌شود. اگر با دیواری روبه رو شدید که قاب بندی آن گل دار با گل‌های ریز و درشت بود می ‌توانید متوجه شوید که این نوع قاب بندی دیوار از نوع کلاسیک است.

قاب بندی دیوار نئو کلاسیک

نئو کلاسیک سبک جدیدی از قاب بندی دیوار به سبک کلاسیک است. با این تفاوت که در این نوع، دیگر خبری از قاب ‌هایی با نقش و نگارهای شلوغ و پرکار نیست. قاب بندی دیوار نئو کلاسیک بسیار ساده و در عین حال شیک و زیبا است، به همین دلیل بیشتر بر روی دیوارهای پذیرایی اجرا می ‌شود.

نحوه چیدمان این نوع قاب بندی به گونه ‌ای است که بر روی دیوار ابزارهای پلی یورتان را در دو ردیف داخل هم و یا دوبل نصب می گردد. باید خاطر نشان کرد برای رنگ آمیزی قاب بندی نئو کلاسیک معمولا از رنگ‌ های سفید و طوسی، آبی نفتی و یا سبز پر رنگ استفاده می ‌شود. لازم به ذکر است برای اتاق خواب نیز مخصوصا دیواری که بالای سر تاج تخت قرار دارد این نوع قاب بندی جلوه خاص و زیبایی را به فضای اتاق می ‌بخشد.

قاب بندی دیوار مدرن

سبک مدرن توانسته این روزها علاقه مندان زیادی را در حوزه دکوراسیون داخلی به خود جذب کند. این در حالی است که بیشتر افراد ترجیح می ‌دهند فضای مورد نظر خود را با لوازم دکوراتیور مینیمال و مدرن زیبا و چشم نواز کنند. با حضور قاب بندی دیوار به سبک مدرن علاقه مندان به این سبک برای زیباسازی فضای دیوار به جای استفاده از قاب ‌ها و کادربندی ‌های شلوغ و پر جزئیات علاقمند به نصب خطوط مستقیم و صاف با یک ردیف قاب بدون هیچ گل تاج و گل کنجی بر روی سطح دیوار هستند. این نوع قاب بندی به دلیل سادگی می ‌تواند زیبایی خیره کننده ای را به محیط اطراف بخشد.

انواع مختلف قاب بندی دیوار ممکن است شما را در انتخاب نوع مناسب دچار تردید نماید. از این رو پیشنهاد می شود در این باره از مشورت با گروه مجرب و متخصص نقاشی محمدی بهره ببرید. چرا که اخذ مشاوره از افراد متخصص و باتجربه در این حوزه می تواند به انتخاب بهترین سبک قاب بندی ختم شود بیشتر بخوانیم: دیوارپوش سنگ مصنوعی (ماربل شیت)

مکان‌های مناسب برای قاب بندی دیوار

قاب بندی دیوار زمانی جلوه زیبا و شیکی به فضا هدیه می ‌دهد که در مکان مناسب و درستی اجرا شود. اگر دقت کرده باشید قاب بندی دیوار‌ها بیشتر در مکان‌ هایی همچون سالن ناهار خوری، دیوارهای پذیرایی، دور تلویزیون، اتاق خواب ( دیوار بالای تاج تخت) و دور میز توالت استفاده می‌ شود. علاوه بر این می ‌توان دیوار لابی و یا مکان ‌های تجاری مانند دیوار مغازه، دیوار شو روم و هم چنین دیوار فضاهای اداری و محل کار را با استفاده از انواع قاب بندی دیوار زیباسازی کرد.

قاب بندی دیوار

نکاتی در خصوص قاب بندی دیوار

پیش از آن که برای اجرای قاب بندی دیوار اقدام کنید، نیاز است تا نکاتی را مد نظر قرار دهید. در وهله ‌ی اول به ارتفاع سقف توجه کنید. به این صورت که برای انتخاب طرح قاب به این نکته دقت کنید که هر چه سقف ارتفاع کوتاه ‌تری داشته باشد و یا فضای مورد نظر دارای ابعاد کوچکی باشد برای آن که جلوه شیک و جذابی به محیط دهد، بهتر است از قاب بندی مدرن بر روی دیوار استفاده شود. به این دلیل که کادربندی ‌های با عرض کم و عمودی شکل موجب می‌شود تا محیط کار شده بزرگتر به نظر آید.

افرادی که قصد دارند تا در فضای کوچک از قاب بندی به منظور زیباسازی دیوار بهره گیرند می ‌بایست به این موضوع توجه داشته باشند که طرح ‌ها و مدل ‌های شلوغ، پرکار و با جزئیات زیاد و هم چنین با ابزارهای عریض باعث می ‌شود تا چشم پس از مدتی خسته شود و علاوه بر این از زیبایی محیط نیز کاسته خواهد شد.

برخی از افراد برای جلوه بیشتر قاب ‌های نصب شده بر روی دیوار را رنگ آمیزی می ‌کنند . اما دقت داشته باشید انتخاب رنگ و یا رنگ ‌های مورد نظر خود را متناسب با سایر لوازم و دکوراسیون انجام دهید.

جمع بندی

به طور کلی یکی از ساده ‌ترین و اقتصادی ‌ترین روش ‌هایی که به زیباسازی دیوار و فضای اطراف آن کمک می ‌کند، اجرای قاب بندی دیوار است. قاب بندی دیوار همان چهار چوب و یا کادربندی‌ هایی که در ابعاد و اندازه ‌های مختلف بر روی سطح دیوار نصب می ‌شود.

اگر به دنبال روشی هستید که بدون استفاده از تکنیک شلوغ و پرکار و هم چنین افزودن رنگ، زیبایی دو چندانی به فضای دیوار ببخشید قاب بندی دیوار می‌ تواند بهترین گزینه باشد.

باید خاطر نشان کرد قاب بندی انواعی دارد که به سه دسته قاب بندی کلاسیک، نئو کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می ‌شود که هر کدام از آنها از ویژگی‌ ها و خصوصیات منحصر به فردی برخوردارند. ما در این مقاله سعی کردیم تا با ارائه مطالبی در خصوص قاب بندی دیوار و انواع آن و هم چنین بررسی مکان ‌ها مناسب برای اجرای این نوع قاب بندی و نکاتی در این خصوص به شما در زمینه یاری کنیم. امیدواریم برایتان مفید واقع شود.

قاب بندی دیوار