تماس با نقاشی ساختمان محمدی
سفارش نقاشی ساختمان

رنگ کاری چوب

رنگ کاری چوب

همانطور که میدانید امروزه چوب یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین عناصر در صنعت می باشد که آن در خیلی از زمینه ها مورد استفاده قرار میگیرد و همینطور مورد توجه خیلی از کارگاه ها و کارخانه های تولیدی بوده است .

همانطور که میدانید چوب یک عنصر طبیعی است و در طبیعت رنگبندی های مختلفی دارد ولی شاید شما دوستان رنگ طبیعی چوب را دوست نداشته باشین و مایل هستید که رنگ دلخواه خودتان را بزنید.

اینجاست که این محلول جالب به نام رنگ مخصوص چوب به داد شما میرسید ، شما میتوانید با کمک این محلول ، رنگ دلخواه تان را روی چوب بزنید .

البته لازم به ذکر است که رنگ کاری چوب اصول خاص خودش را دارد و اگر در انجام کار دقت نکنید ممکن است کار خراب بشود.

بیشتر بخوانیم: رنگ آمیزی درب چوبی واحد مجتمع و لابی

رنگ کاری چوب

مراحل رنگ کاری چوب

مراحل رنگ آمیزی چوب عبارتند از :

  1. .سنباده زنی چوب
  2. تمیز کردن سطح چوب
  3. زیر سازی و بتونه کاری
  4. اجرای رنگ کاری چوب

بیشتر بخوانیم: رنگ کاری|ترکیب رنگ ها درنقاشی ساختمان

سنباده زنی چوب

اولین مرحله که مهمترین مرحله است سنباده زنی حرفه ای و درست آن می باشد در این مرحله هر چه قدر با تمرکز کار را انجام دهید در پایان نتیجه بهتری میگیرین ، البته باید توجه داشته باشین که سنباده زنی یک کار بسیار دشوار و سخت است و اگر در این کار به اندازه کافی و مورد نیاز تجربه ندارید اصال این کار را توسط خودتان انجام ندهید زیرا ممکن است که به چوب صدمه بزند و باعث خسارت بشود . پیشنهاد ما اینه که کار را به دست یک حرفه ای بسپارید .

شاید الان براتون سوال پیش اومده باشه که چرا قبل از رنگ کاری چوب باید سنباده زد ؟

زیرا سنباده زنی قبل از رنگ باعث میشود که که رنگ به خوبی روی سطح چوب بچسبد و در طولانی مدت سبب پوسته شدن و یا ورقه شدن چوب نمیشود و همچنین باعث میشود که سطح چوب صاف و یکدست بشود که این باعث میشود که جلوه رنگ افزایش یابد.

همانطور که میدانید سنباده زنی به ۲ روش انجام میشود ۱ . دستی ۲ .با دستگاه

ممکن است که شما دوستان چوبی داشته باشید که قبلا روی آن رنگ زدید و الان مایل هستین که یک رنگ دیگر روی آن بزنید باید به این نکته دقت کنید وقتی چوبی را رنگ زدید دیگه نباید روی همان رنگ قبلی ، رنگ تازه بزنید باید اول دوباره چوب را سنباده بزنید اما این سری باید از سنباده زبرتر استفاده کنید تا رنگ قبلی به خوبی پاک بشود

وقتی که رنگ قبلی را کامل پاک کردید باید حاال با سنباده نرم تر سطح چوب را کامال صاف و هموار کنید و حاال میتوانید رنگ جدید را بزنید .

رنگ کاری چوب

تمیز کردن سطح چوب

مرحله دوم یعنی تمیز کردن از اهمیت زیادی برخوردار است که پس از طی کردن مرحله اول یعنی سنباده زنی باید سطح چوب را به خوبی تمیز کنیم تا هر گونه رنگ ، چربی ، گرد و غبار و جای سنباده از بین برود .

اگر در این مرحله با دقت کار انجام نشود و کم کاری بشود و به طور کامل پاکسازی نشود ، گرد ها موجب عدم بتونه و نشستن رنگ بر روی چوب میشود و در انتها باعث ورقه ورقه شدن ویا ریختن رنگ در کوتاه مدت میشود ، پس ابتدا باید برای تمیز نمودن سطح چوب از جارو برقی استفاده کرد تا گرده های چوب کامال جمع آوری شوند ، سپس پارچه ای را با آّب یا تینر خیس میکنیم و کامل بر روی سطح مورد نظر میکشیم تا کامل تمیز شود ،

همچنین باید این نکته را بدونید که تینر باعث چسبندگی بهتر میشود و تا حدود زیادی چربی ها را پاک میکند ولی اگر از آب استفاده میکند حتما بلافاصله یک دستمال خشک بردارید و سطح چوب را با آن خشک کنید تا رطوبت باعث صدمه دیدن چوب نشود .

بیشتر بخوانیم: تفاوت رنگ روغن و پلاستیک

زیر سازی و بتونه کاری

حاال نوبت مرحله سوم است یعنی بتونه کاری ، برای اینکه سطح ما آماده تر و هموار تری داشته باشیم ، با کمک بتونه زدگی ها را می پوشانیم تا رنگ چسبندگی بهتر و بیشتری را بر روی سطح آن داشته باشد .

اگر دقت کرده باشید چوب در واقع دارای منافذ بزرگ و کوچیک است که رنگ را به خود جذب میکند با کمک بتونه مانع آن میشویم که رنگ به داخل آن منافذ برود .

بتونه کاری نیاز به تجربه و مهارت و دقت بالایی دارد که باید طوری بتونه کشیده شود که اصلا معلوم نباشد و توجه کسی را جلب نکند .

پس از اینکه بتونه خشک شد باید با یک سنباده نرم بخش های اضافی آن را سنباده بزنیم و حذف نماییم تا کامل با سطح چوب هم تراز و هماهنگ بشود .

اجرای رنگ یا رنگ کاری چوب

و در آخر نوبت رنگ کاری چوب است ، برای اجرای رنگ بر روی چوب گزینه های زیادی وجود دارد ، اولین گزینه رنگ های فوری مخصوص چوب است که با نام هایی مانند : کیلر ، سیلر ، پلی استر ، نیم پلی استر شناخته میشنود ، غالبا از غلظت بالایی برخوردارند و طبیعتا قبل از رنگ آمیزی و اجرا باید رقیق شوند . حلال های زیادی نیز مانند تینر برای این نوع از رنگ ها وجود دارند تا آن ها را به رقیقی مورد نظر برساند .

این رنگ ها عموما تاثیر خاصی روی چوب ندارد . اگر میخواهید رنگ هایی متفاوت بر روی چوب بیاورید ، میتوانید از رنگ های خودرویی استفاده نمایید .

 

رنگ کاری چوب